زعفران هرات باوجودی‌که نام آشنا و بهترین محصول زراعتی در سطح کشور است؛ اما این‌روزها با کاهش قیمت در بازارهای داخلی دست و پنجه نرم می‌کند. همین امر باعث شده است که شماری از زعفران‌کاران از کاهش چهل درصدی قیمت زعفران انتقاد نمایند. آزیتا شاهی مسؤل اتحادیه زنان زعفران‌کار و شماری دیگر از زعفران‌کاران زن […]

زعفران هرات باوجودی‌که نام آشنا و بهترین محصول زراعتی در سطح کشور است؛ اما این‌روزها با کاهش قیمت در بازارهای داخلی دست و پنجه نرم می‌کند. همین امر باعث شده است که شماری از زعفران‌کاران از کاهش چهل درصدی قیمت زعفران انتقاد نمایند.

آزیتا شاهی مسؤل اتحادیه زنان زعفران‌کار و شماری دیگر از زعفران‌کاران زن و مرد، با ابراز نگرانی از کاهش چهل درصدی قیمت زعفران، می‌گویند مهم‌ترین چالش سدراه زعفران‌کاران کاهش قیمت است که تمام زحمات و حاصلات را بی‌ارزش ساخته است.

عدم بازاریابی مهم‌ترین و عمده‌ترین چالش است که باعث افت چهل درصدی قیمت زعفران در هرات شده است. اما بشیر احمد رشیدی رئیس اتحادیه ملی زعفران افغانستان، ضعف صادرات زعفران از آدرس افغانستان، عرضه نمودن زعفران‌های باقی‌مانده از سال‌های گذشته با قیمت ارزان و واردات زعفران ایرانی را دلایل دیگری کاهش قیمت زعفران می‌داند.

این شکایت‌ها در حالی‌ مطرح می‌شود که مسؤلان در اتاق‌های تجارت، از تلاش‌های بازاریابی برای زعفران در خارج از کشور سخن می‌گویند و نسبت به بازار فروش زعفران در آینده خوشبین هستند.

گفتنی‌ست که زعفران در چند سال اخیر،  به‌عنوان کشت بدیل برای کوکنار انتخاب شده که از سوی دهقانان و کشاورزان در سراسر کشور و به‌ویژه هرات، به‌خوبی استقبال شده است.

گزارشگر: مسعود کریمی

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد