دادگاه عالی ایالات متحده‌ی آمریکا در جوزای سال ۱۴۰۱ حق سقط جنین در قانون اساسی را لغو کرد و اجرای سیاست‌های سقط جنین در اختیار هر ایالت قرار گرفت. با این حال، درست پس از اعلام قانون جدید، نیمی از ایالت‌ها در روزهای بعد شروع به اجرای آن کردند. در سال  ۱۹۷۳م، براساس حکم دادگاه […]

دادگاه عالی ایالات متحده‌ی آمریکا در جوزای سال ۱۴۰۱ حق سقط جنین در قانون اساسی را لغو کرد و اجرای سیاست‌های سقط جنین در اختیار هر ایالت قرار گرفت. با این حال، درست پس از اعلام قانون جدید، نیمی از ایالت‌ها در روزهای بعد شروع به اجرای آن کردند.

در سال  ۱۹۷۳م، براساس حکم دادگاه عالی ایالات متحده در مورد Roe’s v. Wade، حق سقط جنین به عنوان حریم خصوصی و آزادی اساسی افراد شناخته می‌شد که از آن زمان توسط قانون اساسی ایالات متحده محافظت می‌گردید.

تقریباً پنجاه سال است که حق سقط جنین در ایالات متحده توسط قانون اساسی آن کشور حمایت شده است، از این رو لغو این قانون؛ منجر به اعتراضات گسترده در بسیاری از ایالت‌ها گردید. سیاست سقط جنین، که دیگر یک حق قانون اساسی نیست، بنابراین وضعیت قانونی آن در بین کشورها متفاوت است.

 تقریباً ۲۰ ایالت سقط جنین را ممنوع کرده اند یا قوانین محدودی برای سقط جنین وضع کرده اند. تحقیقات اخیر موسسه   Guttmacher  در مورد فعالیت‌های کلینیک‌های سقط جنین نشان می‌دهد که دسترسی به سقط جنین ایمن دشوارتر شده است زیرا بسیاری از کلینیک‌ها کاملاً غیرفعال شده اند. طبق تحقیقات موسسه Guttmacher،  صد روز پس از تصمیم سازمان بهداشت زنان، ۶۶ کلینیک در ۱۵ایالت مجبور به توقف ارائه خدمات سقط جنین شدند. از میان این ۶۶ کلینیک، تنها ۴۴ کلینیک به جز سقط جنین خدمات بهداشتی ارائه می‌دهند و ۲۶ کلینیک به طور کامل تعطیل هستند. (کرشتاین و همکاران، ۲۰۲۲)

تجزیه و تحلیل موسسه گاتماچر، بر ۱۲ ایالت متمرکز است که از ۲ اکتبر، ممنوعیت کامل یا شش هفته‌ای سقط جنین را اجرا می‌کردند. اگرچه اکثر این محدودیت‌ها دارای شرایط بسیار سختی هستند که تحت آن ممکن است سقط جنین انجام شود، این استثناها معمولاً در استفاده واقعی بی‌اثر هستند زیرا درک و عبور از آنها دشوار است.

لایحه ممنوعیت سقط جنین توسط شهروندان آمریکایی به عنوان  تجاوز به آزادی افراد مورد انتقاد قرار گرفته است. پس از اعلام ‍‍پالیسی محدودیت یا ممنوعیت سقط جنین، تأثیرات منفی بر بسیاری از جنبه های زندگی شهروندان گذاشته است، اما زنان عمدتاً در برابر این قوانین آسیب پذیر هستند.

چگونگی تأثیر این سیاست بر زندگی زنان:

دسترسی به سقط جنین باید یک حق محافظت شده برای زنان باشد تا آنها بتوانند تصمیم بگیرند که کی و تحت چه شرایطی مادر شوند. این سیاست بر زندگی فردی، اقتصادی و اجتماعی زنان تأثیر مستقیم دارد. دسترسی به سقط جنین ایمن نقش حیاتی برای زنان در شغل، تحصیل و زندگی زناشویی داشته است. این به زنان کمک کرد تا انتخاب کنند که در نیروی کار شرکت کنند یا بتوانند تحصیلات خود را به پایان برسانند. همچنین دسترسی به سقط جنین به کاهش تعداد نوجوانان والدین و تعداد فرزندان ناخواسته کمک کرده است.

زندگی اقتصادی و اجتماعی:

مادران مشکلات و پیامدهای متعددی را متحمل می‌شوند که سیاست‌های عمومی به طور کامل به آنها رسیدگی نمی‌کند، حتی اگر زنان از نظر پیشرفت تحصیلی، مسیرهای شغلی و نقش در جامعه به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته‌اند. معمولاً شناخته شده است که مادران شاغل “جریمه دستمزد مادری” را تجربه می کنند که نتیجه آن دستمزد کمتری نسبت به زنانی است که کودک نوپا ندارند. حتی اگر مادری بتواند به سر کار خود بازگردد، مهدکودک در ایالات متحده گران است و اغلب برای بسیاری دور از دسترس است. خانواده‌هایی که فرزندان خردسال دارند باید سالانه حدود ۱۱۰۰۰ دلار برای مهدکودک بودجه داشته باشند، با این حال از هر ۶ کودکی که واجد شرایط دریافت یارانه‌های دولتی هستند، به سختی ۱ نفر آن را دریافت می‌کنند. به ویژه مادران شاغل، به طور قابل قبولی، فرزندپروری برای برخی افراد را به یک تصمیم مالی غیرعملی تبدیل می کند. این یک مشکل مهم است که زنانی که به طور مکرر به دنبال سقط جنین هستند، مادران کم درآمدی هستند که در شرایط زندگی استرس زا قرار دارند. آخرین نظرسنجی موسسه Guttmacher از بیماران سقط جنین نشان داد که ۹۷٪ از آنها بزرگسال بودند، ۴۹٪ زیر خط فقر زندگی می کردند، ۵۹٪ از قبل پدر و مادر بودند، و ۵۵٪ در یک رویداد زندگی دشوار مانند از دست دادن شغل و یا جدایی بودند.

با تغییر قانون، اکنون تعداد زنانی که برای به دست آوردن سقط جنین دچار مشکلات بزرگی می شوند به طور چشمگیری افزایش یافته است. با این حال، تحقیقات واقعی وجود دارد که ثابت می‌کند دسترسی زنان به سقط جنین به آنها این امکان را می‌دهد که به طور پویا در توانایی خود برای تولید پول بیشتر عمل کنند. زنان می توانستند از این طریق برای فرزندان و شغل خود برنامه ریزی و تعادل ایجاد کنند.

شاخص های اقتصادی نشان دهنده افزایش مشارکت زنان در نیروی کار از سال ۱۹۷۳ است. از آغاز Roe’s v. Wade در سال ۱۹۷۳، مشارکت در نیروی کار با ۴۱ درصد از زنان آغاز شد. تا سال ۲۰۲۰ این رقم به ۵۷ درصد افزایش یافته است.

تحقیقات بیشتر نشان داده است که با اجبار زنان در سنین باروری از نیروی کار خارج شده و به مشاغلی با دستمزد کمتر وارد می شوند، قوانینی که دسترسی به سقط جنین را ممنوع می کند، شکاف دستمزد جنسیتی را برای این زنان بدتر می کند. این کاهش‌ها صرفاً تأثیرات منفی شکاف دستمزد جنسیتی را تشدید می‌کند، شکافی که از قبل غیرقابل تحمل است و دستمزد و ثروت بلندمدت زنان را محدود می‌کند. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ توسط موسسه تحقیقات سیاست زنان، ایالت ها و دولت های محلی به دلیل قوانین محدود کننده سقط جنین سالانه ۱۰۵ میلیارد دلار از دست می دهند، زیرا باعث می شود زنان کمتری بین ۱۵ تا ۴۴ سال کار کنند، که درآمد آنها را کاهش می دهد و زمان مرخصی را افزایش می دهد. . این هزینه ها به این دلیل است که زنان مجبور به کاهش ساعات کار یا ترک شغل خود به دلیل عدم دسترسی به مزایا و کمک هستند، آنها نیاز به ترکیب کار و زندگی خانوادگی دارند و مسئولیت های مراقبتی بیشتری بر دوش دارند. در حال حاضر حداقل در ۲۷ ایالت قوانینی وجود دارد که سقط جنین را ممنوع می کند. زبان قانون در برخی شرایط آنقدر سختگیرانه است که حتی استثناهایی را برای تجاوز جنسی، زنای با محارم یا به خطر انداختن سلامتی مجاز نمی داند. این ایالت ها پیش از این که دادگاه عالی Roe را لغو کند، به دلیل حقوق شغلی ضعیف و حمایت از سیاست های ضعیف، به طور نامتناسبی برای شکوفایی زنان و خانواده ها نامطلوب بودند. اکنون، این محدودیت‌ها بدون شک تأثیر ملی گسترده‌تری خواهند داشت، زیرا بیماران مجبور خواهند شد به مناطقی سفر کنند که هنوز سقط جنین مجاز است، زمان انتظار طولانی‌تر می‌شود و بر کلینیک‌هایی با منابع محدود فشار وارد می‌شود.

پیامدهای منفی سلامت برای زنانی که امکان سقط جنین ندارند:

محدود کردن دسترسی زنان به روش‌های قانونی و ایمن سقط جنین، اثرات مخربی بر سلامت آنها دارد. همانطور که دیدیم، این مقررات مانع از سقط جنین بیشتر نمی شود. آنها زنان را مجبور می کنند که به دنبال درمان ناامن سقط جنین باشند و زندگی و سلامت آنها را به خطر می اندازند. سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که سالانه ۲۳۰۰۰ زن در سراسر جهان بر اثر سقط جنین های ناایمن جان خود را از دست می دهند و ده ها هزار نفر دیگر از مشکلات جدی سلامت رنج می برند. صرفاً به این دلیل که باردار ماندن خطرناک تر از سقط جنین است، یک مطالعه اخیر پیش بینی کرد که غیرقانونی بودن سقط جنین در ایالات متحده منجر به افزایش ۲۱ درصدی مرگ و میر ناشی از بارداری و افزایش ۳۳ درصدی در میان زنان سیاه پوست می شود. علاوه بر این پیش بینی ها، ممکن است مرگ و میر ناشی از سقط های ناامن یا تلاش های ناموفق برای سقط جنین افزایش یابد. اگر روند کنونی در ایالات متحده ادامه یابد، عواقب وحشتناک چنین سقط جنین‌هایی به یک علت مهم مرگ و عوارض جدی برای برخی از آسیب‌ پذیرترین زنان این کشور تبدیل خواهد شد. سقط جنین «کوچه پس کوچه» تنها گزینه باقی مانده برای زنان بدون دسترسی به خدمات ایمن و قانونی خواهد بود.

چه کسی بیشتر تحت تأثیر این سیاست قرار می گیرد:

زنان جوان و زنان فقیر به ویژه زنان آفریقایی ـ آمریکایی آسیب پذیرترین افراد در برابر این سیاست هستند. زنان بین ۲۰ تا ۲۹ سال حدود ۵۷ درصد از سقط های گزارش شده را در سال ۲۰۱۹ دریافت کردند.

برخی از ایالت‌ها ترجیح می‌دهند اطلاعات مربوط به سقط جنین را به مراکز کنترل بیماری آمریکا (CDC) فاش نکنند.

به گفته دکتر آنتونیا بیگز، محقق مرکز بیکسبی برای سلامت باروری جهانی، «معایب ساختاری، مانند زندگی با درآمد کم و دسترسی اندک به بیمه درمانی، همگی در افزایش نرخ سقط جنین در میان زنان رنگین پوست نقش دارند. “

با وجود اینکه تنها ۱۳ درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می دهند، زنان سیاهپوست مسئول تقریباً یک سوم از سقط های ثبت شده در این کشور هستند، در حالی که زنان اسپانیایی تبار تقریباً یک پنجم را تشکیل می دهند.

توصیه ها:

بدون شک، محدودیت های سقط جنین دقیق نیست. جامعه پزشکی با آنها مخالف است. آنها حقوق بشر زنان و سایر افرادی را که می توانند باردار شوند با اجبار آنها به زایمان نقض می کنند. و آزادی تصمیم گیری در مورد خانواده و آینده خود را از مردم سلب می کنند. بر خلاف کسانی که می توانند مراقبت دریافت کنند، تحقیقات نشان داده است که زنانی که از دسترسی به سقط جنین خودداری می کنند، به طور قابل توجهی با مشکلات مالی بیشتری مواجه هستند و قادر به پرداخت مخارج اولیه زندگی خود نیستند. کنگره باید سعی کند به جای اعمال محدودیت های جدید برای سقط جنین، تصمیم دادگاه عالی برای لغو Roe’s v. Wade را بررسی و اصلاح کند. تحقق این امر از طریق تصویب قوانینی مانند قانون حفاظت از سلامت زنان (WHPA) و قانون دسترسی برابر به پوشش سقط جنین در بیمه سلامت (EACH) که حق سقط جنین را در سراسر کشور تضمین می کند، بسیار مهم خواهد بود. همه مردم باید در انتخاب فرزندآوری از آزادی اولیه برخوردار باشند و سیاستگذاران فدرال باید اقداماتی را برای تحقق این وعده انجام دهند.

نویسنده: اسماء امینی

دسته بندی: تحلیل برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد