وضعیت بدی کودکان خیابانی در هرات در این شب‌ و روز زمستانی، حضور چشم‌گیر کودکان خیابانی در جاده‌های هرات نگرانی‌های جدیِ را به‌وجود آورده است. آمار‌های تخمینی ارایه شده در مورد کودکان خیابانی نشان می‌دهد که هم‌اکنون بیش از هشت هزار کودک خیابانی در جاده‌های هرات مصروف به انجام کارهای شاقه و دوره گردی هستند. […]

وضعیت بدی کودکان خیابانی در هرات

در این شب‌ و روز زمستانی، حضور چشم‌گیر کودکان خیابانی در جاده‌های هرات نگرانی‌های جدیِ را به‌وجود آورده است.

آمار‌های تخمینی ارایه شده در مورد کودکان خیابانی نشان می‌دهد که هم‌اکنون بیش از هشت هزار کودک خیابانی در جاده‌های هرات مصروف به انجام کارهای شاقه و دوره گردی هستند.

اکثر این کودکان مصروف به جمع آوری کاغذ و اشیایی سوختی از بین زباله‌ها هستند. علاوه بر آن، کودکان زیادی نیز با دست فروشی، پاک کردن شیشه‌های وسایل نقلیه و گشت‌وگذار در بین پارک‌ها در جست‌وجوی سرنوشت شان هستند.

به‌خاطر جویا شدن از شرایط زندگی این کودکان، سراغ کودکی رفتم که همراه با وسایل کارش در خواب عمیقی  فرورفته بود، منم بیدارش نکردم تا این‎که خودش از خواب بیدار شد و خودش را ادریس معرفی کرد.

ادریس از شرایط ناگوار زندگی خود شکایت کرد و گفت که از هیچ‌گونه نهادی کمک‌کننده، کمکی دریافت نکرده است.

به‌خاطر بی‌پولی و شرایط سخت زندگی و تأمین مخارج خانواده در این هوای سرد و زننده، از صبح تا به غروب در جاهای مختلف شهر که افراد زیادی باشد از قبیل پارک‌ها، چوک‌ها و سایر نقاط شلوغ شهر می‌روم تا حداقل پنجاه الی صد افغانی مفاد بدست بیاورم.

وی روزی که کاری زیادی انجام می‌دهد نان چاشت شان بهتر است و خانواده شان خوشحال، اما برخی روزها که کار پیدا نمی‌شود نان چاشت هم وجود ندارد شب تلخ و تاریک وی را آزار می‌دهد.

فقر اقتصادی و مهاجرت‌های داخلی بزرگ‌ترین عاملی‌ست که رقم کودکان خیابانی در هرات را افزایش داده است.

در همین حال مسوولان اداره کار و امور اجتماعی هرات می‌گویند که وضعیت این کودکان از گراف صعودی در حال خارج شدن است.

قیوم افغان رییس اداره کار و امور اجتماعی هرات به خبرگزاری خاورمیانه گفت که این اداره برنامه‌های مختلف آموزشی، تربیوی و بهداشتی برای کودکان خیابانی روی دست دارد و در آینده نزدیک تطبیق خواهد شد.

آماری دقیق از تعداد این کودکان وجود ندارد اما آمارهای تخمینی نشان ‌می‌دهد که بین ۷ تا ۸ هزار کودک خیابانی در هرات وجود دارد.

آقای افغان می‌گوید نهادهای مستقل و غیر مستقل به شمول اداره کار و امور اجتماعی در حال آماده‌سازی برنامه‌ای هستند که این آمار را در سال ۹۶ خورشیدی کاهش دهند.

در همین حال شماری از کارشناسان ولایت هرات از وجود کودکان خیابانی نگران اند و می‌گویند که خیابان جای شخصیت‌سازی و آموزش برای کودکان نیست.

علی کاوه استاد جامعه شناسی دانشگاه هرات در این مورد چنین گفت “گروه‌های مختلف وجود دارد که از کودکان خیابانی در هرات استفاده‌های ابزاری می‌کنند و در بخش جابجای مواد مخدر، دزدی و سایر کارهای نامشروع از این کودکان استفاده ابزاری صورت می‌گیرد.

آقای کاوه در  ادامه گفته‌های خود افزود کودکان خیابانی به تامین و حمایت اجتماعی نیاز دارد که تا به حال از سوی دولت هیچ‎گونه برنامه‌ای در این زمینه وجود نداشته است.

گزارش‌ها می‌رساند که در افغانستان آمار دقیقی از تعداد کودکان خیابانی وجود ندارد، ولی مسوولان شمار آن‌ها را در سراسر افغانستان حدود ۱.۶ میلیون برآورد می‌کنند.

با این حال، نهادهای متعددی از جمله برخی از نهادهای غیر دولتی در چند سال گذشته در زمینه حمایت از حقوق کودکان فعالیت داشته‌اند ولی آمار روبه افزایش کودکان خیابانی نشان می‌دهد که ظاهرا پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این زمینه حاصل نشده است.

ویراستار: محمد احمدی

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد