امروز  در صحن اداره زراعت هرات، از مقام‌های بلندپایه محلی و دست‌کم ۳۰ زعفران‌کار برای حضور در جشنواره زعفران استقبال شدند. عبدالصبور رحمانی رئیس اداره زراعت هرات از افزایش ۱۵ در صدی زعفران نسبت به‌سال گذشته خبر داده و می‌گوید این ولایت دست‌کم ۹۵ درصد از زعفران افغانستان را تولید می‌کند. وی ‌می‌گوید «تولید زعفران […]

امروز  در صحن اداره زراعت هرات، از مقام‌های بلندپایه محلی و دست‌کم ۳۰ زعفران‌کار برای حضور در جشنواره زعفران استقبال شدند.

عبدالصبور رحمانی رئیس اداره زراعت هرات از افزایش ۱۵ در صدی زعفران نسبت به‌سال گذشته خبر داده و می‌گوید این ولایت دست‌کم ۹۵ درصد از زعفران افغانستان را تولید می‌کند.

وی ‌می‌گوید «تولید زعفران رو به توسعه است و ما هر سال نسبت به سال گذشته، شاهد نتایج بهتر هستیم، ما توقع داریم که امسال حدود ۸ تُن حاصل داشته باشیم، در حالی‌که سال گذشته ۶ تُن حاصل داشتیم».

مسئولان اداره زراعت هرات از علاقه‌مندی دهاقین نسبت به کشت زعفران سخن می‌زنند و می‌گویند زمین‌های که امسال زیر کشت زعفران قرار گرفته از ۲۵۰۰ هکتار زمین به ۳۵۰۰ هکتار افزایش پیدا کرده است.

هم‌چنان عبدالصبور رحمانی از شروع فعالیت لابراتوار بررسی کیفیت زعفران خبر می‌دهد که از این بعد زعفران با کیفیت معیاری از افغانستان صادر شود.

اما در کنار این‌همه دستآورد، زعفران‌کاران که محصولات زعفران خویش را به نمایش گذاشتند، درد دل‎‌هایی نیز دارند، وارد شدن زعفران بی‌کیفیت از کشورهای همسایه، عدم امنیت و بازاریابی برای زعفران افغانی می‎باشد».

هم اکنون در سطح کشور دست‌کم  ۴۴ شرکت و تولید کننده و هم‌چنان  ۵۴ انجمن در راستای کشت و پروسس زعفران، زیر نظر اتحادیه ملی زعفران افغانستان فعالیت می‌کنند.

بشیراحمد رشیدی رئیس اتحادیه ملی زعفران افغانستان می‌گوید اگر جلو واردات زعفران بی‌کیفیت گرفته نشود در آینده به زعفران کشور لطمه وارد خواهد شد.

با این‌حال مسئولان محلی هرات از تدابیر جدی بر مرزها خبر می‌دهند و در صدد ایجاد گروهی به‌حمایت از زعفران‌کاران در این ولایت هستند تا بتوانیم کیفیت زعفران خویش را حفظ نماییم.

هم اکنون ۹۸ انجمن و شرکت در راستای کشت و پروسس زعفران در کشور فعالیت دارند که به‌طور میانگین در انجمن‌های کوچک ۴۰ تن و در انجمن‌های بزرگ دست‌کم ۳۰۰ تن عضویت دارند و حالا تولید زعفران هرات از ۶ تُن به ۸ تُن افزایش پیدا کرده است که ۳٫۵ تُن آن به‌کشورهای آمریکا، جرمنی، هالند، هند، سنگاپور و دبی صادر شده است.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد