گزارش‌های بی‌شماری نشان می‌دهند که افغانستان جای امن برای کودکان نیست، اما به‌تجربه ثابت شده است که مهاجرت راه‌حل منطقی و اساسی برای این چالش نیست. مسؤلان اداره کار و امور اجتماعی در هرات از رد‌مرز شدن هزار کودک افغان در دو ماه گذشته خبر می‎‌دهند؛ این کودکان از ایران به خاک هرات رد مرز […]

گزارش‌های بی‌شماری نشان می‌دهند که افغانستان جای امن برای کودکان نیست، اما به‌تجربه ثابت شده است که مهاجرت راه‌حل منطقی و اساسی برای این چالش نیست.

مسؤلان اداره کار و امور اجتماعی در هرات از رد‌مرز شدن هزار کودک افغان در دو ماه گذشته خبر می‎‌دهند؛ این کودکان از ایران به خاک هرات رد مرز شده اند و تداوم این امر نگران‌کننده است.

او می‌گوید «کودکان متعدد از طریق مرز نیمروز و اسلام‌قلعه رد مرز می‌شود، این کودکان بیشتر کسانی هستند که می‌خواهند از طریق ایران به ترکیه و اروپا بروند».

آقای افغان هم‌چنان از نگه‌داری این اطفال در اردوگاه‌های بزرگ‌سالان و مجبورکردن آن‌ها به‌کار شاقه در دوران توقیف ابراز نگرانی کرد.‌

گفته‌های آقای افغان در حالی‌ست که شکایت از رد مرز شدن نوجوانان و کودکان افغان از سوی حکومت ایران بدون ولی و سرپرست همواره وجود داشته است.

در همین‌حال مسؤلان در اداره محلی هرات با تأیید ردمرز شدن کودکان از این موضوع ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند رد مرز شدن کودکان برای هردو کشور مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

فقر، نا‌امنی و شرایط نامناسب زندگی از جمله دلایلی گفته می‌شود که جوانان و کودکان افغان را مجبور به مهاجرت به کشورهای همسایه و از آن‌جا به کشورهای اروپایی می‌کنند. اما سرنوشت بسیاری از این کودکان و نوجوانان در مرز ایران و افغانستان با مواجه شدن به مشکلات حاد طوری دیگر رقم می‌خورد که دورنمای تاریک‌تر از قبل را ترسیم می‌‌کند.

گزارشگر: محمد احمدی

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد