غلور تروش، غلور شیر و گوشت لند یا خشک شده، از جمله غذا های محبوب زمستان هرات است. غذاهایی‌که هراتی‌ها از آن به‎‌عنوان لذیذترین غذا‌های محلی یاد می‌کنند و شاید هراتی‌ای نیافت که تا کنون طعم این غذا‌ها را نچشیده باشد. از این میان گوشت لند یا خشک شده بیشتر مورد علاقه افراد است، یکی […]

غلور تروش، غلور شیر و گوشت لند یا خشک شده، از جمله غذا های محبوب زمستان هرات است.

غذاهایی‌که هراتی‌ها از آن به‎‌عنوان لذیذترین غذا‌های محلی یاد می‌کنند و شاید هراتی‌ای نیافت که تا کنون طعم این غذا‌ها را نچشیده باشد.

از این میان گوشت لند یا خشک شده بیشتر مورد علاقه افراد است، یکی از شهروندان هراتی گوشت لند یا گوشت خشک شده را لذیذ‎ترین غذا یاد نمود و بیان کرد اگر امکان داشته باشد، هرشب می‎خورم و در غیر آن یک شب در میان حتما گوشت لند می‎خوریم.

گوشت لند علاوه بر این‌که یکی از غذاهای محبوب محسوب می‌شود، پیشینه‌ی چند صد ساله هم دارد.

به گفته ی آگاهان، درگذشته مشکلات مسدود شدن راه‌های مواصلاتی به دلیل بارش برف سبب شد تا مردم برای نجات از سوء تغذیه به خشک کردن گوشت، لبنیات، سبزیجات و میوه‎جات روی بیاورند.

شاه بهره آگاه فرهنگی گوشت لند را یکی از غذاهای عنعنوی مردم ما یاد نموده که در گذشته بیشتر در روستاها مروج بود و یگانه علت که مردم به این غذا روی آورد، مسدود شدن راه‎ها و دسترسی نداشتن مردم به سبزیجابت و میوه‌جات در اثر بارش برف‏‎های سنگین بوده است که مردم دست به ابتکار زده و گوشت لند را بوجود آوردند.

به گفته پزشکان گرچه گوشت یکی از مکمل‌های مفید غذایی است اما گاهی نبود شرایط درست برای نگهداری و خشک کردن آن سبب می‌شود تا نه تنها خواص مفید خود را از دست دهد بلکه حتی باعث بروز بسیاری از بیماری‌های خطرناک نزد مصرف کننده می‌شود.

استفاده کثیر از گوشت و بخصوص گوشت لند، سبب سرطان روده بزرگ می‌شود.

البته تنها استفاده از گوشت سرخ عامل سرطان قولون نیست بلکه دلایلی همچون چاقی و فعالیت فیزیکی کمتر و خوردن چربی حیوانی زیاد هر کدام به نوبه خود نقشی در ایجاد این نوع سرطان دارند.

صالحه سلجوقی داکتر داخله در این باره می‎گوید اگر شعاع آفتاب به مدت طولانی بالای مواد غذایی و گوشت بتابد، تغییراتی را در آن ایجاد می‌کند که این تغییرات می‌تواند سرطان‌زا باشد.

هر منطقه در کنار دیگر عنعنات، یک سری غذاهای مخصوص بخود را دارد که نمی‌توان منکر لذیذ بودن آن شد که البته غذا‌های محلی هرات هم از این جمع مستثنا نیست.

در سطح جهانی آلودگی بیش از حد هوا، مصرف تنباکو، غذای ناسالم، نداشتن فعالیت‌‌های فیزیکی و اثرات ناشی از سلاح ‌های بیولوژیکی، شیمیایی و هسته‌‌ای در جنگ، از عوامل اصلی ابتلا به این بیماری است اما گویا در افغانستان مصرف نادرست گوشت نیز بر این عوامل افزوده شده است.

گزارشگر: عاطفه علی‌زاده

نسخه صوتی گزارش را در ذیل شنوا باشید

دسته بندی: فرهنگی, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد