کودکستان یا مهد کودک جایی است برای نگهداری، آموزش و پرورش کودکان که کمتر از هفت سال سن دارد. کودکان و خوردسالان از سه سالگی نیاز دارد که روند اجتماعی شدن و استقلال را آغاز نماید و برخی آموزش‌های اولیه را فراگیرد، از این‎رو کودکستان یا مهد کودک، مکان مناسبی برای کودکان و محسوب می‌شود […]

کودکستان یا مهد کودک جایی است برای نگهداری، آموزش و پرورش کودکان که کمتر از هفت سال سن دارد.

کودکان و خوردسالان از سه سالگی نیاز دارد که روند اجتماعی شدن و استقلال را آغاز نماید و برخی آموزش‌های اولیه را فراگیرد، از این‎رو کودکستان یا مهد کودک، مکان مناسبی برای کودکان و محسوب می‌شود تا مرحله اولیه رشد خویش را سپری نماید.

اما در هرات  ۲۱ مهدکودک فعالیت دارد که از این جمله ۴ عدد آن دولتی و ۱۷ عدد باقی مانده  خصوصی می‌باشد.

به گفته مسؤلان اداره کار و امور اجتماعی، این کودکستان‌ها از وضعیت خوبی برخوردار بوده و هم اکنون بیش از هزار کودک زیر هفت سال در این کودکستان‌ها مصروف آموزش، پرورش و نگهداری هستند.

بصیره محمدی رئیس اداره کار و امور اجتماعی هرات می‎گوید: اداره‌اش تلاش دارد تا حق اولویت را به کودکان بدهد که والدین آن به ادارات دولتی مصروف هستند و به آموزش و پرورش کودکان خویش رسیدگی کرده نمی‌تواند.

با این حال خانم محمدی می‌گوید، از این ۴ مهدکودک دولتی، فقط یک کودکستان ساختمان دولتی دارد و متباقی فاقد ساختمان می‌باشد.

مهد کودک اولین مکانی است که کودک جهت کسب دانش و دیگر مهارت‌های اولیه وارد آن می‌شود.

در همین حال زاهده حمید حسینی مدیر کودکستان جهاد می‌گوید: ادارۀ کار و امور اجتماعی توجه زیادی به این کودکستان‌ها دارد و ما از عملکرد آن خشنود  هستیم.

با این‌حال خانم حسینی می‌گوید “سیستم درسی  مطابق به نصاب تعلیمی وزارت کار و امور اجتماعی بر کودکان تطبیق می‌شود”.

وی می‌گوید هر صنف بخش‌های مختلف دارد، این صنف‌ها از شیرخوارگاه  شروع شده و تا دوره آمادگی به مکتب را شامل می‌شود.

اداره کار و امور اجتماعی علاوه بر کودکستان‌ها، ۲ پرورشگاه را نیز تحت پوشش قرار داده که بیش از ۹۰۰ طفل یتیم وبی‌سرپرست، شب و روز در آن نگهداری می‌شوند.

آماده کردن کودک برای دوره مکتب، آغاز زندگی اجتماعی کودک و سالم نگهداشتن کودک جزء فوایدی است که طفل با رفتن به مهد کودک حاصل می‌کند.

گزارش بنفشه بینش را شنوا باشید

دسته بندی: فرهنگی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد