کشاورزان و تاجران زعفران در هرات از لابراتوار ایجاد شده برای کنترول کیفیت زعفران ابراز خرسندی کرده و آن را گامی مثبت در راستای نهادینه شدن محصول زعفران هرات و مشهور شدن آن در جهان می‌دانند. بشیر احمد رشیدی رئیس اتحادیه ملی زعفران افغانستان در این مورد چنین می‌گوید«با شروع فعالیت لابراتوار بررسی کیفیت زعفران، […]

کشاورزان و تاجران زعفران در هرات از لابراتوار ایجاد شده برای کنترول کیفیت زعفران ابراز خرسندی کرده و آن را گامی مثبت در راستای نهادینه شدن محصول زعفران هرات و مشهور شدن آن در جهان می‌دانند.

بشیر احمد رشیدی رئیس اتحادیه ملی زعفران افغانستان در این مورد چنین می‌گوید«با شروع فعالیت لابراتوار بررسی کیفیت زعفران، ما مهم‌ترین چالش که عدم ارائه تصدیق‌نامه‌ای لابراتواری کیفیت زعفران برای صادرکندگان بود، فایق آمدیم و اکنون می‌توانیم با نام و نشان مشخص و کیفیت معیاری صادر نماییم».

در همین‌حال مسئولان ریاست زراعت ولایت هرات می‌گویند به دنبال گسترش این لابراتوار هستند تا تجربه‌های پیشرفته‌تری بر روی زعفران هرات انجام شود.

از سوی دیگر مسئولان این لابراتوار می‌گویند این لابراتوار هنوز به سطح پیشرفته نرسیده و تنها در ۳ بخش آزمایشات بر روی زعفران‌ها صورت می‌گیرند.

عبدالسمیع صالحی مسؤل لابراتوار زعفران اداره زراعت هرات در این مورد چنین می‌گوید«زعفران در این لابراتوار بر اساس مشخصات فزیکی، کیماوی و ماتروبیولوژی آزمایش می‌شود و بر همین اساس به درجه‌های اول، دوم و سوم تقسیم بندی می‌شود و بعد صادر و یا وارد می‌‍شود».

در همین حال مسئولان در ریاست زراعت ولایت هرات با تأیید این موضوع که لابراتوار هنوز توانایی انجام آزمایش‌های پیشرفته را ندارد؛ می‌گویند این چالش در آینده‌ای نزدیک حل خواهد شد.

بشیر احمد احمدی آمر امور زراعتی ریاست زراعت هرات در این مورد چنین می‌گوید«لابراتوار زعفران نیاز به آزمایش‌های زیادی دارد و ما کوشش می‌کنیم که برای برخی از افراد در داخل و یا خارج از کشور آموزش‌های لازم را بیاموزیم و به هرات هم نهادینه بسازیم».

در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ هکتار زمین در هرات زیر کشت زعفران قرار دارد و مسئولان می‌گویند که این میزان در سال جاری افزایش خواهد یافت.

گفتنی است که طی سال‌های گذشته زعفران افغانستان از لحاظ کیفیت توانسته رتبه اول جهانی را به خود اختصاص دهد.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد