در زمان‌های قدیم تولید شیر و فرآورده‎های آن به روش‌های سنتی از سوی قشر خاص یا مال‌داران صورت می‌گرفت. اکنون با ادامه این روند، فارم‎های تولید، جمع‌آوری شیر و محصولات در هرات ایجاد شده که به سادگی این تولیدات جمع‌آوری شده و در مارکیت‌ها در اختیار مردم قرار می‌‎گیرد. امروزه دکان‎های هرات مملو است از […]

در زمان‌های قدیم تولید شیر و فرآورده‎های آن به روش‌های سنتی از سوی قشر خاص یا مال‌داران صورت می‌گرفت. اکنون با ادامه این روند، فارم‎های تولید، جمع‌آوری شیر و محصولات در هرات ایجاد شده که به سادگی این تولیدات جمع‌آوری شده و در مارکیت‌ها در اختیار مردم قرار می‌‎گیرد.

امروزه دکان‎های هرات مملو است از فرآورده‌های لبنی و گوشتی داخلی است.

یکی از لبنیات فروشان می‌گوید؛ تولیدات داخلی از قبیل  شیر و ماست در مقایسه به تولیدات کشورهای همسایه؛ ایران و پاکستان بیشتر مورد استقبال شهروندان قرار می‌گیرد.

او می‎گوید: “ما بیشتر از شیر و لبنیات که در داخل تولید می‎شود، استفاده می‎نماییم و خیلی کم‎تر از شیرهای وارداتی ایرانی استفاده می‎نماییم”.

در همین‎حال، مسئولان اداره زراعت و آب‌یاری هرات می‌گویند؛ دو مرکز پروسس و جمع‎آوری شیر در ولسوالی‌های زنده‎جان و کرخ ایجاد شده است.

عبدالصبور رحمانی رئیس اداره زراعت هرات می‎گوید در این ولسوالی‌ها خدمات وترنری و فعالیت‌های کلینیکی نیز به‎دسترس دهقانان قرار گرفته است.

او می‎گوید: “در هفته قبلی ما دو مرکز پروسس شیر را در ولسوالی کرخ و زنده‎جان افتتاح کردیم که علاوه بر جمع‎آوری شیر، فعالیت‎های همرای کلینیک‎های حیوانی داشته باشد که این امر مورد استقبال اداره زراعت قرار گرفته است”.

در ولایت هرات ۶۸ فارم گاو‎داری گوشتی و شیری اصلاح شده خصوصی وجود دارد.

مسئولان اتحادیه گاو‌داران از قاچاق گاو و گوسفند اظهار نگرانی کرده  می‌گویند؛ ایجاد فارم‎ها سبب می‌شود تا صادرات گوشت هرات به‎کشورهای دیگر به‌گونه قانونی صورت گیرد.

محمد نظیر مردان، رئیس اتحادیه گاو‎داران هرات می‌گوید، اکنون هرات در تولید لبنیات به خودکفایی رسیده است و ظرفیت رفع نیارمندی‎های مردم و بازار را دارد.

آقای مردان می‌گوید؛ دولت باید واردات لبنیات کشورهای همسایه را متوقف بسازد تا بازار فروش تولیدات داخلی رونق پیدا کند.

او می‌گوید: “اکنون گاوداران ما یک لیتر شیر را به قیمت ارزان‎تر از آب می‌فروشد که این بیانگر ظرفیت بالای ما در تولید شیر و لبنیات می‌باشد”.

در همین‎حال، آگاهان امور دام‎داری می‎گویند؛ روند تهیه و تولید شیر و لبنیات در هرات عادی بوده و تقریبا معیاری است.

عبدالله حلیم استاد دیپارتمنت دانشکده حیوانی دانشکده زراعت می‌گوید؛ سیستم گاو‎داری به شکل پیش‌رفته نیازمند سرمایه، تکنولوژی و مکان وسیع است.

آقای حلیم می‌گوید، هر روز نیازها افزایش میابد و از این‌رو باید سرمایه‌گذاری‎های بزرگی در این راستا صورت گیرد.

گفتنی‌‎ است اکنون ۶۸ فارم تجارتی گاو‎داری گوشتی و شیری در هرات وجود دارد که محصولات شان برای فروش در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد