زندگی، صحت و سرمایه‌ی انسان‎ها همواره در معرض حوادث و خطرات احتمالی قرار دارد، یکی از مواردی که می‌تواند این خسارت‎ را ضمانت و در مواردی جبران کند؛ بیمه است. صنعت بیمه افغانستان قدم برداشته تا خود را برای شهروندان کشور بشناساند. مسؤلان اداره امور بیمه می‎گویند برای آگاهی بیشتر شهروندان با صنعت بیمه […]

 

زندگی، صحت و سرمایه‌ی انسان‎ها همواره در معرض حوادث و خطرات احتمالی قرار دارد، یکی از مواردی که می‌تواند این خسارت‎ را ضمانت و در مواردی جبران کند؛ بیمه است.

صنعت بیمه افغانستان قدم برداشته تا خود را برای شهروندان کشور بشناساند.

مسؤلان اداره امور بیمه می‎گویند برای آگاهی بیشتر شهروندان با صنعت بیمه و نحوه اجرای آن، به ولایت‌های مختلفی سفر می‌کنند.

عارف حمید مسؤل سکتور بیمه وزارت مالیه در همایشی که به همین مناسبت برگزار شده بود گفت؛ آن‌ها تلاش دارند تا افراد بیشتر ی را با قوانین بیمه آشنا سازند.

او می‎گوید: “ما در این دو روز روی دو موضوع؛ طرح استراتژی بیمه‎ی افغانستان و قانون  و مقررات در مورد بیمه‎ی افغانستان صحبت کردیم و نظرات شهروندان ولایات مختلف را در مورد بیمه می‎گیریم و آن را هم در قانون مدنظر می‎گیریم”.

در حالی‌که بیمه در کشورهای دیگر به‌عنوان یک صنعت پذیرفته شده است، در افغانستان تعداد زیادی از شهروندان از وجود آن آگاهی ندارند.

آقای حمید دلایل آن را اینگونه بیان می‌کند: “بیمه هم متأثر از سایر شرایط است و تاکنون اعتماد سازی در بخش بیمه صورت نگرفته و جاده‎ی یک‎طرفه را پیموده است و خوش‎بختانه این حالت در حال بهتر شدن می‎باشد”.

تنها ۵ شرکت بیمه در کل افغانستان فعالیت دارد.

از این میان شرکت بیمه ملی افغان؛ دولتی و متباقی خصوصی هستند.

در هرات در کنار شعبه‎ی شرکت بیمه ملی افغان، یک شرکت خصوصی بیمه نیز فعالیت می‎کند.

نظیر ایوبی مدیر حریق شرکت بیمه ملی افغان در هرات می‌گوید بیشتر بیمه‎کنندگان شرکت‎های خصوصی، تجاری و موسسات خارجی اند.

او بیمه‎ی آتش سوزی را برای شرکت‎های خصوصی و تجاری اجباری می‎خواند “تاکنون بیمه‎‏های که فعالیت دارند، بیمه‌ی حریق، وسایط، سفر می‎باشد و بیمه سفر در کابل مشتری زیاد دارد و در هرات مورد استقبال قرار نگرفته است، از این جمله بیمه حریق و سفر اجباری می‎باشد”.

اما شاید در کنار نبود آگاهی از قوانین بیمه، کم‎بود اعتماد بین شرکت‌های بیمه و مشتریان نیز دلیلی بر عدم تمایل مصرف‎کننده گان باشد.

شهروندان می‎گویند: “شرکت‎های که خدمات بیمه ارائه می‎‏کنند، در قدم نخست باید اعتماد سازی نمایند و این امر را برای مردم ثابت بسازند”.

بیمه قرار دادی‌ است که شخص هر گونه خطر و زیان را که ممکن است به جان یا مال او وارد شود، با پرداخت حق معینی به عهده شرکت‎های مخصوص که این کار را به عهده دارند، می‎گذارد.

گفته می‎شود کشورهای رو به انکشاف مانند افغانستان برای بهبود وضعیت اقتصادی، افزایش سرمایه‎گذاری‏ها، کاهش فقر و افزایش مبادلات اقتصادی به این صنعت بیشتر ضرورت دارد.

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد