مقام‎های کشور می‌گویند که میانگین آمار ماهانه قربانیان مین‎روبی به ۱۴۲ نفر می‌رسد. ویس‌احمد برمک، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث، امروز  دوشنبه (۲۱ حمل) در مراسمی به مناسبت مین‎روبی گفت که این آمار شامل همه کسانی می‌شود که در اثر انفجار مین کشته یا زخمی می‌شوند. آقای برمک گفت که آمار قربانیان مین […]

مقام‎های کشور می‌گویند که میانگین آمار ماهانه قربانیان مین‎روبی به ۱۴۲ نفر می‌رسد.

ویس‌احمد برمک، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث، امروز  دوشنبه (۲۱ حمل) در مراسمی به مناسبت مین‎روبی گفت که این آمار شامل همه کسانی می‌شود که در اثر انفجار مین کشته یا زخمی می‌شوند.

آقای برمک گفت که آمار قربانیان مین در افغانستان از سال ۲۰۱۱ تا حال به شدت افزایش یافته است. او گفت که پیش از آن از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ به طور متوسط ۳۶ نفر قربانی مین می‌شدند.

او گفت که در حال حاضر بیش از هزار کیلومتر مربع زمین در کشور زیر کشت مین است که از آن جمله ۴۰۰ کیلومتر مربع آن در سال‌های اخیر مین‌گذاری شده است.

او افزود که عملیات مین‌روبی در افغانستان یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های مین‌روبی در جهان بوده است. این عملیات از ۱۹۸۹ آغاز شد و در این مدت بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر مربع زمین مین‌روبی شده است.

هنوز هم در کشور بیش از هزار کیلومتر مربع کشتزار مین در افغانستان وجود دارد

به گفته او، پیش از سال ۲۰۱۴ حدود ۱۴ هزار نفر در عرصه مین‌روبی کار می‌کردند، در حالی که در حال حاضر به دلیل نبود منابع مالی تنها ۹ هزار نفر در این کار مشغولند.

در کشور بارها از ربودن مین‌روب‌ها گزارش شده است. منابع دولتی معمولاً گروه طالبان را مسئول این آدم‌ربایی‌ها می‌دانند، چرا که به گفته آن‌ها، این گروه مین‌گذاری می‌کند و مخالف مین‌روبی است.

گزارشگر: قدرت الله حمیدی

ویراستار: محمد احمدی

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد