سنگ تهداب شفاخانه ی ۵۰ بستری نسایی ولادی امروز در هرات به زمین گذاشته شد. قرار است این مرکز درمانی در سه طبقه و ظرف ۹ ماه آینده ساخته شود. ۳۰۰ هزار دالر هزینه ی این شفاخانه از حساب موسسه ی خیریه ی رضایی پرداخت شده است. اداره ی صحت عامه می گوید با ساخت […]

سنگ تهداب شفاخانه ی ۵۰ بستری نسایی ولادی امروز در هرات به زمین گذاشته شد.

قرار است این مرکز درمانی در سه طبقه و ظرف ۹ ماه آینده ساخته شود.

۳۰۰ هزار دالر هزینه ی این شفاخانه از حساب موسسه ی خیریه ی رضایی پرداخت شده است.

اداره ی صحت عامه می گوید با ساخت این مرکز درمانی ۵۰ درصد مشکلات بخش نسایی ولادی در هرات حل خواهد شد.

عبدالحکیم تمنا، رییس صحت عامه هرات میگوید: “کمبود جای بخش نسایی با ساخت این مرکز حل خواهد شد و گفته شده در سه طبقه ساخته می شود اما ظرفیت ۵ طبقه را هم دارد. وزارت صحت دارد روی یک سری برنامه های انکشافی کار می کند و تلاش داریم تا در پروژه ی شهری که وزارت روی دست دارد یک تعداد مراکز درمانی شهری را با امکانات پیشرفته ی ولادت مجهز بکنیم تا فشار از روی زایشگاه هرات کم شود”.

هم اکنون در حوزه ی غرب تنها یک شفاخانه ی صد بستر نسایی ولادی وجود دارد که ناگزیر است برای تمام زنان هرات و ولسوالی های ۱۹ گانه اش به علاوه ی زنان ۴ ولایت حوزه ی غرب خدمات درمانی را ارایه کند.

سال گذشته بیش از ۲۶ هزار ولادت در این مرکز انجام شده که از این میان ۱۷ خانم و ۲۰۲ نوزاد جان شان را از دست داده اند.

سعیده سعید، آمر شفاخانه ی نسایی ولادی هرات می گوید به دلیل کمبود جای حتی زنان مجبور می شوند در داخل دهلیز ولادت کنند.

او می گوید: “همی حالی کابل ۴ شفاخانه ی دولتی نسایی ولادی وجود دارد در حالی که در هرات در سطح یک حوزه یک دانه آن هم صد بستر، هرات به شفاخانه ی نسایی ولادی ولایتی و چندین کلنیک ۲۰ بستر نسایی نیاز دارد چون هر قدر امکانات و پرسونل صحی زیاد باشد به همان اندازه به مادران خدمات ارایه می شود”.

روزانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ مراجعه کننده شامل ۸۰ مورد ولادت و ۳۰ مورد سزارین به شفاخانه ی صد بستر نسایی ولادی هرات مراجعه می کنند.

مهدی حدید، عضو شورای ولایتی هرات می گوید با توجه به افزایش جمعیت در هر سال، نیاز است تا دولت تعداد مراکز درمانی را افزایش دهد.

“نیاز است تا پلان هایی طی پنج سال و ده سال در نظر گرفته شود تا اگر جمعیت افزایش می یابد متناسب به آن خدمات صحی هم برای شان داشته باشیم و ما از ورات می خواهیم تا این خدمات زیاد شود تا هیچ مادر و نوزادی به دلیل کمبود امکات جان خود را از دست ندهد”.

از لحاظ مرگ و میر مادران؛ افغانستان از جمله کشورهایی است که در صدر قرار دارد.

بنابر آمار ها در افغانستان در هر صد هزار ولادت ۱۶۰۰ مادر جان خود را از دست می دهند؛ هر چند این آمار اکنون به ۳۲۴ مادر رسیده اما هنوز نیاز است تا این آمار کاهش داشته باشد.

این در حالی است که سالانه تعداد زیادی از مادران به دلیل نبود مرکز درمانی در اطراف شهر ها و کمبود آگاهی در مورد جلوگیری از بارداری جان شان را از دست می دهند و در مواردی حتی مرگ شان ثبت آمار نمی شود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد