بازنشستگی؛ شاید تراژیدی برای کارمندانی باشد که عمر شان را با شغل شان سر کرده اند. بیشتر بازنشستگان در دوره خانه نشینی امید و توانایی آغاز شغل دیگری را در خود نمی بینند. پس از ۴۰ سال خدمت در دولت، حالا زمان استراحت فرار سیده اما گویا برای سیما پژمان بازنشستگی و استراحت معنایی ندارد. […]

بازنشستگی؛ شاید تراژیدی برای کارمندانی باشد که عمر شان را با شغل شان سر کرده اند.

بیشتر بازنشستگان در دوره خانه نشینی امید و توانایی آغاز شغل دیگری را در خود نمی بینند.

پس از ۴۰ سال خدمت در دولت، حالا زمان استراحت فرار سیده اما گویا برای سیما پژمان بازنشستگی و استراحت معنایی ندارد.

سیما پژمان که بیشتر زمان خدمتش را در زندان زنان هرات سپری کرده، حالا عضویت اتاق تجارت و صنعت زنان را گرفته و برای زندانیان کمک می کند تا صنایع دستی شان را به فروش برسانند.

او گفت: از روزی که بازنشسته شدم، به این فکر افتادم که زحمات شمار زیادی از زندانیان که فن و حرفه آموختند به هدر خواهد رفت اگر آنها نتوانند، محصول زحمات شان را به فروش برسانند. به حمایت مقام ولایت هرات و اتاق تجارت زنان که من را تشویق کردند این کار را آغاز کردم.”

اولین جرقه های این کار درست زمانی زده شد که او در زمان فعالیت، به نمایندگی از زنان زندانی در چند نمایشگاه اشتراک کرد.

خانم پژمان میگوید در آنزمان، فروش صنایع دستی زنان زندانی، سبب خوشحالی شان می شد و او خواسته با ادامه ی این کار، درآمد اندک آنان و امیدشان به زندگی قطع نشود.

او حالا به همکاری اتاق تجارت و صنایع زنان در یکی از مارکت های هرات، دکانی را کرایه گرفته و اجناسی مانند وسایل تزیین حکاکی شده، انواع بافتنی، زیور آلات و قاب های آینه را به فروش می رساند.

اجناس که زنان و مردان در زندان تولید میکنند، وسایل تزئینی حکاکی شده، لباس، شیرینی و کیک های خامه ای است که در دوران قبل از کرونا فروش این وسایل بیشتر از امروز بود”.

زندان هرات میزبان صدها نفر است که به اتهام ارتکاب انواع جرایم بازداشت شده اند.

آنگونه که میوند صمدی، مسئول زندان هرات میگوید این نهاد حالا تبدیل به یک مرکز آموزشی بزرگ شده و زنان در رشته های مختلف نه تنها آموزش می بینند بلکه خرج خانواده ی خود را نیز تامین می کنند.

حالا اما به دلیل شیوع کرونا، شمار زیادی از زندانیان رها شده اند و تولیدات دستی نیز کاهش یافته است.

وضعیت تجارت زنان در هرات به ویژه پس از شیوع کرونا چندان خوب نیست اما هنوز زنان تجارت پیشه امیدشان به آینده را از دست نداده اند.

اتاق تجارت و صنایع زنان در هرات میگوید که در این ولایت صدها زن تجارت پیشه فعالیت دارد.

مریم جامی الاحمدی، مسئول این اتاق می گوید: “بیشتر زنان که تولیدات دارند و در عرصه تجارت فعالیت می کنند، نان آور و سرپرست خانواده شان هستند، ما در تلاش هستیم تا آنها را کمک کنیم تا سطح در آمد آنها بیشتر شود”.

پیش از این باورهای اجتماعی نسبت به کار کردن خانم ها در عرصه ی تجارت، چندان خوشایند نبود اما امروزه خوشبینی ها نسبت به کار خانم ها بیشتر شده است.

این خوشبینی سبب شده تا زنان زندانی با انگیزه ی بهتری فعالیت کنند و با آموزش و تولید صنایع دستی بیشتر به آینده امیدوار باشند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد