امروز مسئولان اتاق تجارت و سرمایه گذاری، تاجران و واردکنندگان هرات نسبت به آنچه که فساد و اخاذی ها از سوی اداره نورم و استندرد میخوانند دست به اعتراض زدند. آنان با راه اندازی راهپیمایی دروازه اداره نورم را مسدود کرده اند و می گویند که این اداره استندرد هایی پیاده کرده که حتی در […]

امروز مسئولان اتاق تجارت و سرمایه گذاری، تاجران و واردکنندگان هرات نسبت به آنچه که فساد و اخاذی ها از سوی اداره نورم و استندرد میخوانند دست به اعتراض زدند.

آنان با راه اندازی راهپیمایی دروازه اداره نورم را مسدود کرده اند و می گویند که این اداره استندرد هایی پیاده کرده که حتی در کشور های منطقه هم وجود ندارد.

براساس معلومات اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات در حال حاضر روزانه دستکم ۴۰۰ موتر تنها از مرز اسلام قلعه مواد ساختمانی و سوخت وارد می کند که همه با این چالش رو به رو هستند.

یونس قاضی زاده، رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات می گوید که فساد در اداره نورم و استندرد به شکل گسترده وجود دارد و این قابل قبول نیست.

او گفت:” سنگ تهداب اداره نورم و استندرد ابتدا بر فساد گذاشته شد. اداره های موازی که به هیچ عنوان قابلیت مدیریت ندارند و متاسفانه از روز اول استندرد های که به ما تعیین شده چی در مواد سوختی و مواد ساختمانی، پیام من به اداره محلی و حکومت مرکزی این است که استندرد که اداره نورم میخواهد تطبیق کند به هیچ عنوان در آسیا وجود ندارد آیا تاجر میتواند با چنین استندرد وارد کند یا نه”.

معترضان هشدار می دهند که اگر به خواسته های شان رسیدگی نشود همچنان اعتراضات شان ادامه خواهد داشت.

از سوی هم رئیس نورم و استندرد هرات با رد ادعا ها می گوید که طی چند روز گذشته ۶۳ موتر بابری که خلاف نورم ها بارگیری شده بود را متوقف کرده است.

خیبر مثمر، رئیس اداره نورم و استندرد هرات می گوید که نورم ها از سوی شورای عالی اقتصادی تعیین شده و تاکید دارد که روند توقف سازی موتر های که خلاف نورم ها بارگیری شده باشند ادامه دارد.

او گفت:” چیزی که برای ما سند میاورند او برای ما سند شده نمیتواند برای ما جنسی که در داخل موتر است و ما تست میکنیم و بعد از آن میتوانیم بگویم که این جنس چی قسم است و با کدام کیفیت وارد شده و اینکه برای ما می گویند که اخاذی میکنید این یک اتهام است که علیه ما وارد می شود. عده ای از تاجرانی که میخواهند جنس بی کیفیت وارد کنند به افغانستان ما جلوگیری میکنیم”.

مسئولان اداره نورم و استندرد هرات می گویند که روزانه ۱۹۰ موتر بارگیری شده را مورد بررسی قرار می دهند.

با این همه جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می گوید که خواسته و ادعا را با مرکز شریک خواهند ساخت.

او گفت:” از جمله مکلفیت های خود میدانیم که به ادعا های تاجران و شرکت های تجارتی رسیدگی لازم صورت گیرد و در عین زمان مکاتباتی هم با اداره نورم و استندرد صورت گرفته و اداره نورم استناد میکند بر لواح و از یک طرف دیگر تاجران اعتراضاتی دارند و طبیعتآ در روشنایی قانون به شکایات تاجران هم رسیدگی می شود و امیدوار هستیم که اداره مرکزی نورم هم در این راستا جواب قانع کننده ی برای شرکت ها داشته باشد”.

روزانه صد ها موتر باربری که شامل اجناس مختلف از جمله مواد ساختمانی، مواد سوختی، غذایی و نوشیدنی می شود از دو مرز اسلام قلعه و ترکمنستان وارد هرات می شود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد