براساس تازه ترین آمار کمیته مصونیت خبرنگاران کشور طی ۶ ماه سال جاری میلادی ۴۲ مورد خشونت علیه خبرنگاران و مسئولان رسانه ها در کشور به ثبت رسیده است. عاطفه غفوری، نماینده کمیته مصونیت خبرنگاران افغان در حوزه غرب می گوید که این خشونت ها و تهدیدات از سوی گروه طالبان، داعش، نیروهای امنیتی و […]

براساس تازه ترین آمار کمیته مصونیت خبرنگاران کشور طی ۶ ماه سال جاری میلادی ۴۲ مورد خشونت علیه خبرنگاران و مسئولان رسانه ها در کشور به ثبت رسیده است.

عاطفه غفوری، نماینده کمیته مصونیت خبرنگاران افغان در حوزه غرب می گوید که این خشونت ها و تهدیدات از سوی گروه طالبان، داعش، نیروهای امنیتی و افراد زورمند صورت گرفته که است.

او گفت:” از جمله ۴۲ مورد، ۱۸ مورد به گروه طالبان و داعش بر می گردد که در صدر جدول قرار دارند و ۱۳ مورد مربوط به حکومتی ها و موارد باقی مانده برمی گردد به افراد ناشناس، زورمندان و افراد مسلح غیر مسئول”.

اما آمار ارایه شده از سوی کمیته مصونیت نشان می دهد که نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی خشونت ها و تهدیدها کاهش یافته است اما نه به گونه چشمگیر.

با این حال خبرنگاران و فعالین رسانه ای همچنان نگران اعمال خشونت ها، تهدیدات و زور گویی های هستند و می گویند که حکومت در قسمت بررسی پرونده های سال قبل اقدامی انجام نداده است.

طی ۶ ماه مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی ۴۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده که امسال به ۴۲ مورد رسیده است.

عاطفه غفوری، نماینده کمیته مصونیت خبرنگاران افغان در حوزه غرب می گوید که بیشترین خشونت ها در زون مرکزی به ثبت رسیده است.

او گفت:” بیشترین خشونت ها در زون مرکزی اتفاق افتاده و با ثبت نشدن موارد خشونت علیه خبرنگاران در زون شمال، امن ترین منطقه در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی شناخته شده و از میان ۴۲ مورد ثبت شده در کشور ۷ درصد مربوط به حوزه غرب و هرات می شود”.

اما خشونت ها و تمهیداتی که علیه خبرنگاران در کشور و بخصوص ولایت هرات و حوزه غرب در سال گذشته میلادی صورت گرفته، به قضایا و پرونده ها رسیدگی نشده که به گفته خبرنگاران و فعالان رسانه ی عدم رسیدگی به پرونده ها و قضایای خشونت کم کاری حکومت نشان می دهد.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می گوید در صورتی که قضایا در کمیته مشترک، امنیت و مصونیت ثبت شود آمادگی ها وجود دارد تا بررسی ها نسبت به پرونده های خشونت انجام شود.

او گفت:” موارد که به کمیته فرستاده شده بدون اینکه تاخیری صورت بگیرد با جدیت پیگیری لازم از سوی بخش های مسئول صورت گرفته اما وقتی که موضوع به کمیته محول می شود و سارنوالی و امنیت ملی در این پروسه دخیل می شود نیازمند شواهد اسناد و مدارک است با وجودی که ادعا جدی گرفته می شود و در مراحل که پیشرفت می کند و نیاز به ثبوت دارد در آنجا گاهی وقت متاسفانه با بعضی از مشکلات بر می خوریم”.

با همه اینها، طی سالهای گذشته همراه خشونت ها، تهدیدات، زورگویی ها و به قتل های خبرنگاران از موردی است که بار ها تاکنون حکومت نسبت به بررسی آنها وعده داده اما جنبه عملی آن مشهود نیست.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد