همزمان با اوج گرفتن نگرانی ها نسبت به شروع موج دوم کرونا در هرات، مسئولان اداره ی مهاجران میگویند که روزانه هزار مهاجر از مرز اسلام قلعه وارد هرات می شوند. مشهد در همجواری هرات از کانون های اصلی شیوع کرونا در ایران است. جاوید نادم، رئیس اداره ی مهاجرین میگوید که این افراد به […]

همزمان با اوج گرفتن نگرانی ها نسبت به شروع موج دوم کرونا در هرات، مسئولان اداره ی مهاجران میگویند که روزانه هزار مهاجر از مرز اسلام قلعه وارد هرات می شوند.

مشهد در همجواری هرات از کانون های اصلی شیوع کرونا در ایران است.

جاوید نادم، رئیس اداره ی مهاجرین میگوید که این افراد به گونه ی اجباری و اختیاری به افغانستان باز می گردند.

او گفت:” از ابتدای سال مالی ۱۳۹۹ تاکنون یک صد ۹۶ هزار ۹۰۳ تن به گونه داوطلب وارد هرات وارد شدند و ۴۲ هزار ۲۰۰ تن اخراج شدند و ۲۹۲ تن هم افرادی بودند که سند اقامت داشتند و داوطلب وارد هرات شدند”.

در اولین روزهای شیوع ویروس کرونا در ایران، اخراج و روند بازگشت مهاجرین افغان از مرز اسلام قلعه، روزانه تا ۱۰ هزار تن هم رسید.

حال محمد رفیق شیرزی، سخنگوی اداره صحت عامه هرات با ابراز نگرانی از این روند میگوید روزانه دستکم ۱۵۰ نفر از افرادی که از مرز اسلام قلعه وارد این ولایت می شوند، مشکوک به کرونا هستند.

او گفت:” ورود تعداد زیادی از مهاجرین از کشور ایران به هرات یک سلسله نگرانی های موج دوم برای ما هم ایجاد کرده است و براساس بررسی های تیم های صحی که در مرز اسلام قلعه و میدان هوایی صورت میگرد روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۹ تن از افراد که مشکوک به کرونا هستند شناسایی می شوند، برای شان آگاهی دهی های صورت میگرد”.

چند روز پیش مسئولان محلی هرات از آمادگی ویژه برای کنترول و مدیریت موج دوم کرونا خبر دادند.

پیش از این اخراج مهاجران در زمان شیوع کرونا از سوی ایران و بی برنامگی دولت برای اسکان موقت این افراد در مناطق مرزی، سبب اعتراضات گسترده ی مردم و فعالان مدنی شده بود.

سید اشرف سادات، فعال مدنی میگوید حکومت نتوانسته از مجرای دیپلماتیک با کشور ایران وارد گفتگو شود و از اخراج مهاجرین جلوگیری کند.

او گفت:” تا حال روند کار دولت به شدت مشکلاتی داشته ما در یک رایزنی هدفمند نتوانستیم ایران را قناعت بدهیم که اخراج اجباری وجود نداشته باشد و همچنان برنامه های که دولت روی دست گرفته نتوانسته پاسخگوی نیازمندی ها و نگرانی های مردم باشد و امیدوار هستیم که حالا با موج دوم کرونا رو به رو هستیم یک سلسله برنامه های متفاوتی روی دست گرفته شود”.

هرات در همجواری با ایران و به عنوان درب ورودی به افغانستان، کانون شیوع کرونا است و نیاز به توجه جدی دولت دارد.

چندی پیش سرپرست وزارت خارجه پس از سفر به ایران از دست یافتن به برخی توافقات خبر داده بود.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات میگوید که برای انتقال مهاجرانی که از این ولایت نیستند، سهولت های از سوی دولت ایجاد شده است.

او گفت:” در سفر سرپرست وزارت خارجه افغانستان به کشور ایران توافقات قابل ملاحظه ی رو نما شد و دو کشور موافقت کردند که سطح همکاری های در راستای حمایت از مهاجرین و فراهم ساختن تسهیلات برای مهاجرین که در آن سوی مرز هستند فراهم کند و در حد امکان نگرانی ها و شرایط افغانستان را مدنظر بگیرند که این قابل قبول و امیدوار کننده است و در عین زمان وقتی که مهاجرین در کشور باز می گردند یک سلسله سهولت های برای شان متعهد هستیم که فراهم بسازیم”.

براساس تازه ترین آمار اداره صحت عامه کشور، تاکنون بیش از ۵ هزار واقعه مثبت ویروس کرونا در هرات به ثبت رسیده که از این میان بیش از ۱۵۰ تن جان باخته اند و بیشتر از ۳ هزار تن هم بهبود یافته اند.

ورود مهاجران از ایران، برگزاری امتحان کنکور، عدم رعایت پروتکل های صحی و شلوغی در روزهای عید قربان از مواردی است که سبب می شود هرات زودتر به موج دوم کرونا نزدیک شود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد