کابینه افغانستان با ریاست محمد اشرف غنی، به تازگی از بازگشایی نهادهای آموزشی و تحصیلی در تاریخ ۱۵ اسد خبر داده است. شرط این بازگشایی، پایین آمدن گراف آمار مبتلایان به کووید ۱۹ و رعایت رهنمود های بهداشتی است. این تصمیم، با انتقاد شهروندان هرات، دومین کانون شیوع کرونا در افغانستان روبرو شده است. همسایگی […]

کابینه افغانستان با ریاست محمد اشرف غنی، به تازگی از بازگشایی نهادهای آموزشی و تحصیلی در تاریخ ۱۵ اسد خبر داده است.

شرط این بازگشایی، پایین آمدن گراف آمار مبتلایان به کووید ۱۹ و رعایت رهنمود های بهداشتی است.

این تصمیم، با انتقاد شهروندان هرات، دومین کانون شیوع کرونا در افغانستان روبرو شده است.

همسایگی با مشهد  ایران که در حال مبارزه با موج دوم کروناست، برگزاری امتحان کنکور، شلوغی بازارها در عید قربان، رعایت نکردن و تمسخر پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و البته امکانات اندک برای کنترول بحران، از نگرانی های عمده ی شهروندان است.

احمد یک تن از شهروندان هرات می گوید:” مردم نگران هستند که با ضعف مدیریت چطور میتوانند دانش آموزن را در مکاتب و دانشجویان را در دانشگاه ها مورد نظارت قرار دهند که نکات و رهنمود های صحی را مراعات کنند.”

درهمین حال نصیر احمد یک تن دیگر از شهروندان می گوید با رعایت نکات بهداشتی اگر مراکز باز شود، میتواند ادامه بدهد، اما چالش عمده اینجاست که بیشتر این نهاد ها امکانات آنچنانی و لازمی را ندارند”.

پس از عید فطر، شیوع ویروس کرونا در هرات به نقطه ی اوج رسید.

بر اساس آمار رسمی، از آغاز این اپیدمی تاکنون ۵ هزار و ۲۶۷ تن در هرات به ویروس کرونا مبتلا شده اند، ۱۵۴ تن فوت کرده اند و ۲ هزار و ۸۸۶ بیمار نیز بهبود یافته اند؛ آمار غیررسمی اما گویای ارقام بزرگتری است.

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی صحت عامه هرات تاکید می کند تصمیم به بازگشایی مراکز آموزشی مشروط است و اگر آمار مبتلایان تا ۱۵ روز دیگر تغییر کند، صحت عامه پیشنهاد بازنگری آن را خواهد داد.

آقای شیرزی گفت:” وزارت صحت افغانستان رهنمود های صحی  را ارایه می کند و تصمیم نهایی بازگشایی را دولت افغانستان میگیرد”.

پیش از این بسیاری از کشورهای درگیر با ویروس کرونا از جمله کره جنوبی، با رعایت فاصله ی فیزیکی و جداسازی دانش آموزان، اقدام به بازگشایی مراکز آموزشی کردند اما بزودی با افزایش شمار مبتلایان روبرو شدند و دوباره این مراکز را مسدود کردند.

داکتر میروس صالحی، بر این باور است که اگر امکانات و تجهیزات برای رعایت نکات بهداشتی در مراکز آموزشی وجود نداشته باشد، بدون شک موج دوم کرونا از راه خواهد رسید.

آقای صالحی گفت: “ تجربه درکشور های دیگر که دست به بازگشایی مراکز آموزشی شان زدند نشان می دهد که مجبور شدند پس از مدت زمان کوتاهی درب های این نهاد را بسته کنند”.

تاکنون برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و درمان قطعی آن، دارویی وجود ندارد و تنها راه موثر حفظ فاصله ی فیزیکی و رعایت نکات بهداشتی است.

حفیظه امین، کارشناس حقوقی می گوید با درنظرداشت حق صحت در قانون اساسی افغانستان؛ باید دولت، صحت شهروندان را در اولویت هر تصمیم خود قرار دهد.

کابینه افغانستان در حالی از بازگشایی مشروط مراکز آموزشی خبر میدهد که بیشتر کشورهای جهان، درگیر مهار موج دوم این ویروس هستند و از تجمّعات جلوگیری می کنند.

تجربه ی امریکا، ایران، برزیل، روسیه و سایر کشورها نشان میدهد که کم کردن محدودیت ها منجر به گسترش شیوع کرونا در این کشورها شده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد