این روزها در شفاخانه های خصوصی هرات جای سوزن انداختن نیست؛ شریک ساختن مراکز درمانی خصوصی جهت شناسایی و درمان بیماران مبتلا به کرونا، به این جمعیت افزوده است. پایوازان اما شکایت دارند که هزینه ی فیس داکتران افزایش یافته و اکنون ناگزیر هستند دو برابر پول بپردازند. آنان میگویند فیس یک داکتر در گذشته […]

این روزها در شفاخانه های خصوصی هرات جای سوزن انداختن نیست؛ شریک ساختن مراکز درمانی خصوصی جهت شناسایی و درمان بیماران مبتلا به کرونا، به این جمعیت افزوده است.

پایوازان اما شکایت دارند که هزینه ی فیس داکتران افزایش یافته و اکنون ناگزیر هستند دو برابر پول بپردازند.

آنان میگویند فیس یک داکتر در گذشته بین صد تا ۱۵۰ افغانی بود حالا اما رسیده به ۲۵۰ تا ۳۰۰ افغانی؛ البته تنها فیس داکتران نیست زیرا قیمت آزمایش ها نیز به شکل چشم گیری افزایش یافته است.

“آزمایش را می گیرند ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ قبلا ۱۲۰۰- ۱۵۰۰ بود. فیس هم گران شده من خودم ۲۵۰ افغانی دادم و این شماره را به من داد و حالی هم نسخه ام ۲ هزار شده پول ندارم بگیرم؛ مجبورم به بچه ها بگم قرض کنند گرانی است چه میشه کرد”.

در هرات ۶۰ مراکز درمانی خصوصی در کنار ۱۵۰ مرکز درمانی دولتی، خدمات پزشکی را برای بیماران ارایه می کند.

پیش از این نیز شکایت ها مبنی بر رمزی نوشتن نسخه ها و گران فروختن داور از سوی مراکز درمانی بالا گرفته یود.

عبدالرحیم صالحی تیموری، عضو شورای ولایتی این شرایط را از کم کاری اداره ی صحت عامه می داند.

او می گوید شکایت های نیز به آن ها رسیده که داروهای تاریخ گذشته از سوی برخی مراکز درمانی خصوصی به فروش رفته است.

این عضو شورای ولایتی می افزاید: “در ایامی که ما می رویم برای یکی دو روز خوب است اما ما که نمی شود هر روز هر روز برویم و نظارت کنیم و این قطعا وظیفه ی ریاست (اداره) صحت عامه است. مردم مریض اند که می روند از دل خوش شان که نیست و باید اداره ی صحت عامه نظارت کند”.

اداره  ی صحت عامه می گوید نظارت دوامدار آمریت قوانین صحی و بررسی این اداره در تمام مراکز صحی جریان دارد و در صورتی که تخطی ای در این مراکز رخ دهد فورا وارد عمل می شوند.

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی اداره ی صحت عامه می گوید: “داکتران معالج و داکتران متخصص همانطوری که در لوحه های شان تفاوت وجود دارد در میزان اخذ فیس شان هم لایحه وجود دارد و جدا باید رعایت شود و بعد از شیوع کرونا هر شب داکتران ما از شفاخانه ی خصوصی و شفاخانه ی حوزوی هرات نظارت دارند”.

او اما می گوید که فیس داکتران بر اساس درجه ی تحصیلی، متفاوت است.

زبیر ارشد، مسئول شفاخانه های خصوصی در هرات اما می گوید قیمت ها به هیچ عنوان افزایش نیافته و آنها در هماهنگی با اداره ی صحت عامه بر قیمت نظارت دارند.

او می گوید: “تعیین قیمت در شفاخانه های خصوصی بحث رقابت آزاد است. در شرایط فعلی هیچ توجیهی ندارد که بدون اینکه کدام تحول اقتصادی رخ دهد، خدمات افزایش یابد چون مردم هم در وضعیت بدی قرار دارند. اینکه فیس برخی ها افزایش داشته شاید به دلیل بالا رفتن رتبه ی تحصیلی داکتران باشد اما کلا تغییر زیادی به میان نیامده است”.

با وجودی که نهادهای مسئول بر نظارت دوامدار بر مراکز خصوصی درمانی و پیشگیری از تخطی ها تاکید دارند اما حالا این شکایت های مراجعان نسبت به نحوه ی ارائه خدمات است که هر روز بالا میگیرد.

پیش از این افزایش قیمت دارو از دلایل اصلی اعتراض مردم بود و این مسئله تا حالا نیز به درستی حل نشده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد