امروز بیش از ۲۰ تن مواد غذایی و داروهای تاریخ گذشته از سوی اداره‎ی صحت عامه هرات به آتش کشانده شد که این مواد شامل ۱۵ تُن مواد غذایی و پنج تُن دارو بود. آصف کبیر معاون صحت عامه‌ی هرات می‌گوید که در سال گذشته نزدیک به ۱۲۰ تُن مواد غذایی فاسد شده جمع آوری، […]

امروز بیش از ۲۰ تن مواد غذایی و داروهای تاریخ گذشته از سوی اداره‎ی صحت عامه هرات به آتش کشانده شد که این مواد شامل ۱۵ تُن مواد غذایی و پنج تُن دارو بود.

آصف کبیر معاون صحت عامه‌ی هرات می‌گوید که در سال گذشته نزدیک به ۱۲۰ تُن مواد غذایی فاسد شده جمع آوری، حریق و دفن شده است.

وی می‎گوید “این مواد توسط همکارهای ما جمع آوری شده که به صورت مجموعی حدود ۲۰ تُن می‌باشد که ۱۵ تُن آن مواد غذایی شامل بسکویت، پنیر، خامه و امثال آن می‎باشد و ۵ تُن دیگر شان ادویه بی‌کیفیت می‌باشد”.

همچنان آقای کبیر تاکید می‌کند که نزدیک به سه تُن دارو  که کیفیت خوبی نداشته و تاریخ مصرف شان گذشته بود از داخل گمرک هرات ضبط و حریق شد.

آن‌گونه که مسوولان صحت عامه می‌گویند اکثر دارو‌های جمع آوری شده در سطح شرکت‌ها و در مواردی  در کلنیک‌ها موجود بوده است.

با این حال اداره‌ی صحت عامه به دنبال پیاده‌سازی طرحی است که بر اساس آن،  شرکت‌های داروسازی بتوانند  دواهایی که تا پایان زمان مصرف شان مدت زیادی باقی نمانده، آن‌را مدیریت کنند.

وی می‎گوید “ما دو طرح برای جلوگیری از ضایع شدن منابع داریم، اول این‎که قبل از این‎که دواها تاریخ آن بگذرد، اهدا شود و به نیازمندان داده شود و دوم این‌که برای کارمندان طریقه مدیریت دوا را آموزش بدهیم”.

اما از سوی دیگر باشنده گان هرات از فروش مواد غذایی که کمتر از یک هفته به پایان تاریخ مصرف شان مانده است، نگران هستند.

در بسیاری مواقع دیده شده که برخی  مواد لبنی مانند شیر پاکتی، خامه و پنیر، داخل موترهای لاری و حتی سه چرخه‌ها در بازار به فروش می‌رسند.

موادی‌که در بعضی موارد حتی یک روز هم تاریخ مصرف نداشته و یا تاریخ مصرف جعلی بر آن زده شده اند.

اما معاون اداره‌ی صحت عامه هرات، گستردگی شهر و وجود راه‌های متفاوت برای ورود  کالاهای کم کیفیت را عامل این امر می‌داند.

وی می‎گوید “وقتی شما در هر جایی با این وسعت و در هر ولایتی با این بندرهای بزرگ مواجه باشید، به نسبت واردات زیاد و یا اینکه مردم متوجه نیستند، تاریخ آن می‎گذرد”.

این نخستین باری نیست که داروها و مواد غذایی بی‌کیفیت از سوی اداره‌ی صحت عامه حریق می‌شود.

پیش از این نیز بارها این اداره مواد غذایی و دارویی بی‌کیفیت را در زمان‌های متفاوت حریق کرده است.

 

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد