طی چند سال گذشته حضور بانوان در عرصه‌های مختلف پررنگ شده است، اما به‌نظر می‌رسد معارف و تحصیلات عالی بیشتر از سایر ادارات از این موضوع تاثیر پذیرفته است. در دانشگاه هرات درحال حاضر از ۴۱۳ استاد موجود، ۱۱۳ تن شان را بانوان تشکیل می‎دهند، اما عبدالله فایز رئیس دانشگاه هرات می‌گوید قرار است طی […]

طی چند سال گذشته حضور بانوان در عرصه‌های مختلف پررنگ شده است، اما به‌نظر می‌رسد معارف و تحصیلات عالی بیشتر از سایر ادارات از این موضوع تاثیر پذیرفته است.

در دانشگاه هرات درحال حاضر از ۴۱۳ استاد موجود، ۱۱۳ تن شان را بانوان تشکیل می‎دهند، اما عبدالله فایز رئیس دانشگاه هرات می‌گوید قرار است طی چند سال آینده این تعداد افزایش یابد.

او می‌گوید در سال‌های آینده گراف استادان زن در دانشگاه هرات از ۲۳ درصد به ۳۳ درصد افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد که “استراتژی پنج‌ساله دانشگاه هرات این است که در سه سال آینده حضور خانم‎ها را به ۳۳ فیصد افزایش بدهیم”.

آنجلا سروری مسوول جندر دانشگاه هرات می‌گوید برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی، منع خشونت علیه زنان، جلوگیری از آزار و اذیت زنان، ایجاد کمیته‌های فرهنگی و جندر و برنامه‌ی رانندگی برای ۵۲ استاد و کارمند زن از جمله برنامه‌های است که در جریان سال روان  در دانشگاه هرات اجرا شده است که برپایی این گونه برنامه‌ها برای بانوان موثر می‌باشد.

وی گفت “ما در سال آینده برنامۀ معرفی دانشگاه و منع آزار و اذیت را برای تمام دانشجویان صنف‎های اول، روی دست داریم که بودجه‎ی آن ازطرف بانک جهانی پرداخته می‎شود”.

وزارت تحصیلات عالی امسال ۳۳ درصد کل بورسیه‌های بانک جهانی را به بانوان اختصاص داده است، اما آن‌گونه که مسوولان  دانشگاه هرات می‎گویند تعدادی از استادان زن از این فرصت استفاده نمی‌توانند.

عبدالله فایز رییس دانشگاه هرات می‎گوید اکثر استادانی که برای ادامه‎ی تحصیل شامل بورسیه شده اند بانوان هستند، اما برخی از استادان زن از این شانس انصراف می‌دهند.

وی می‎گوید “بیشتر بورسیه‎های دانشگاه هرات به خانم‎ها اختصاص داده شده است که برخی از آنان، بنابر بعضی دلایل از این چانس استفاده نمی‎نمایند که گله من این که خانم‎ها باید از این فرصت استفاده نمایند”.

عادله کبیری استاد دانشگاه هرات می‎گوید مشکلات موجود سر راه بانوان سبب شده تا آنان نتوانند از فرصت‌های پیش آمده استفاده نمایند.

او می‌گوید بورسیه‌های تحصیلی‌ای که به بانوان اختصاص داده می‌شود شرایط زنان را مد نظر نمی‌گیرد.

وی می‎گوید “در بورسیه‎های که برای زنان اختصاص داده می‎شود، مشکلات زنان مدنظر گرفته نمی‌شود، مثلا یک خانم طفل کوچک دارد که وقتی به بورسیه برود در خوابگاه طفل شان را اجازه نمی‎دهد، باید مشکلات خاص زنان را در نظر بگیرند”.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که امروز دانشگاه هرات طی محفلی شاهد بزرگداشت از روز زن بود.

هرات در چند روز گذشته شاهد برنامه‌ها و جشن‌های مختلفی بوده و برنامه‎هایی که محتوای همه‌ی شان به وصف زنان و جایگاه این قشر در جامعه پایان می یافت.

گزارشگر: عاطفه علیزاده

ویراستار: محمد احمدی

نسخه صوتی گزارش را در ذیل شنوا باشید

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد