پس از نشر خبرهای موافقت دولت افغانستان به سپردن مدیریت ۱۶ مکتب افغان-ترک به موسسه دولتی ترکیه موسوم به نهاد آموزشی وقف، امروز دانش‌آموزان و استادان این مکتب در هرات اعتراض کردند. آنان از دولت می‌خواهند تا معارف را در مبادلات سیاسی دخیل نکنند و این مکاتب را به دولت ترکیه نسپارند. منهاج الدین رستمی […]

پس از نشر خبرهای موافقت دولت افغانستان به سپردن مدیریت ۱۶ مکتب افغان-ترک به موسسه دولتی ترکیه موسوم به نهاد آموزشی وقف، امروز دانش‌آموزان و استادان این مکتب در هرات اعتراض کردند.

آنان از دولت می‌خواهند تا معارف را در مبادلات سیاسی دخیل نکنند و این مکاتب را به دولت ترکیه نسپارند.

منهاج الدین رستمی دانش آموخته و استاد این مکتب که در این راهپیمایی اشتراک کرده می‌گوید: اگر دولت افغانستان این مکاتب را به ترکیه بسپارند، این مکاتب بسته خواهد شد.

او از حکومت می‌خواهد تا این مکتب همان روند سابق را داشته باشد.

وی می‎گوید: “همین روند فعلی باید ادامه بیابد و تاکنون هیچ کار غیر قانونی از این مکاتب دیده نشده است که مدیریت آن تغییر نماید”.

دولت ترکیه پس از ماجرای کودتای ناموفق در این کشور، از دولت افغانستان و چندین کشور دیگر خواست تا شبکه‌های مکاتب افغان-ترک را در کشورهای شان تعطیل کنند.

مکاتب افغان- ترک وابسته به بنیاد «فتح الله گولن» از معترضان سیاسی  ترکیه است که وی چند سال می‎شود به صورت تبعید در آمریکا به سر می‎برد.

دولت ترکیه معتقد است که کودتای ناموفق ۱۶ جولای سال گذشته میلادی، توسط فتح الله گولن طراحی شده بود.

بنیاد معارف ترکیه وعده داده است که بالغ بر ۵ میلیون دالر برای افزایش استانداردهای این مکاتب سرمایه گذاری می‌کند.

اما آقای رستمی می‌گوید این دولت توان رهبری مکاتب خود را ندارد.

وی می‎گوید: “سپردن مدیریت این مکاتب به معارف ترکیه، به معنی تعطیل شدن این مکاتب است، معارف ترکیه این توانایی را ندارد که این مکاتب را مدیریت نماید”.

پیش از این نیز احمد فواد حیدری معاون مدیریت مکاتب افغان-ترک در افغانستان گفته بود که پس از واگذاری این مکاتب به موسسه دولتی ترکیه، دیگر دستاوردی در مسابقات بین المللی نخواهند داشت، زیرا کیفیت آموزشی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

نور احمد حیدری، عضو شورای ولایتی هرات با تاکید بر موثریت مکاتب افغان- ترک در معارف کشور می‌گوید آنان وعده می‌‎دهند تا شکایت این دانش آموزان را به حکومت برسانند.

او می‎گوید: “ما وعده می‎دهیم که به نگرانی دانش‎آموزان و والدین آنان رسیدگی نماییم و این موضوع را پی‎گیری می‎نماییم”.

در همین حال مقام‌های محلی هرات می‎گویند تصمیم در مورد مکاتب افغان- ترک در صلاحیت سطح رهبری دو کشور است.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید: آن‎ها تلاش خواهند کرد تا صدای اعتراض این دانش آموزان را به مقام‌های مرکزی انتقال دهند.

آقای جیلانی می‎گوید: “ما صدای اعتراض دانش‎آموزان مکاتب افغان-ترک را به مرکز انتقال می‎دهیم، امیدواریم که دولت به این مسئله رسیدگی نماید”.

در حال حاضر ۱۶ مکتب افغان-ترک در شهرهای کابل، قندهار، هرات، مزارشریف، جلال آباد و شبرغان  موقعیت دارد که  حدود ۸ هزار دانش آموز در این مکاتب مشغول فراگیری تعلیم اند.

نسخه صوتی این گزارش را در ذیل شنوا باشید

 

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد