رئیس جمهور کشور محمد اشرف غنی از کشورهای همسایه خواست نگران اعمار بندهای آب در افغانستان نباشند. آقای غنی امروز در چهارمین کنفرانس ملی آب، بنام “آب و انکشاف” از کشورهای همسایه خواست که از اعمار بندهای آب در این کشور حمایت کنند. رئیس جمهوری کشور در این کنفرانس گفت “آب یکی از عوامل مهم […]

رئیس جمهور کشور محمد اشرف غنی از کشورهای همسایه خواست نگران اعمار بندهای آب در افغانستان نباشند.

آقای غنی امروز در چهارمین کنفرانس ملی آب، بنام “آب و انکشاف” از کشورهای همسایه خواست که از اعمار بندهای آب در این کشور حمایت کنند.

رئیس جمهوری کشور در این کنفرانس گفت “آب یکی از عوامل مهم در همکاری‎های منطقه‎ای است که با تدوین برنامه‎های حقوقی و قراردادهایی به اساس منافع دو جانبه یا چند جانبه می‎توان زمینه استفاده بهتر از آب‌ها را فراهم کرد.

به گفته محمد اشرف غنی اگر آب مدیریت نشده باشد، تقسیم نمی‌شود، آب که در بند و شبکه نباشد، چطور تقسیم شود؟

آقای غنی می‎گوید که اصول ما در توسعه آب‎های کشور، منافع مردم، مبارزه با فقر و قوانین بین المللی می‌باشد.

اما پیش از این مقام‌های کشور گفته بودند که مخالفان مسلح به خواست کشورهای همسایه، مانع ساخت بندهای آب در کشور می‌شوند.

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب کشور نیز در نشست امروزی گفت برنامه مدیریت منابع آب تهیه شده و قرار است فردا به شورای وزیران ارائه شود.

به گفته وی، تقویت آب‌های فرامرزی، مطالعات و مدیریت آن‌ها، مکانیزم تطبیق معاهدات، اعمار بندها، تامین امنیت پروژه‌ها و بسیاری از مسایل مربوط به تنظیم آب در داخل افغانستان در این برنامه تعریف شده است.

افغانستان آب‌های جاری زیادی دارد ولی فقط می‌تواند از نزدیک به ۳۰ درصد آب‌های خود استفاده کند و باقی‌مانده آب‌های شیرین آن به کشورهای همسایه سرازیر می‌شود.

گفته می‌شود در بسیاری از موارد کشورهای همسایه با ناامن ساختن مناطق پروژه‌های مربوط به آب، نمی‌گذارند افغانستان از آب‌های خود استفاده مؤثر کند.

رئیس جمهوری کشور می‌گوید تنظیم و استفاده درست آب در از بین بردن فقر، رشد زراعت و صنعت، تامین انرژی و توسعه پایدار در کشور نقش اساسی دارد.

او می‌گوید که استفاده درست و عادلانه آب، توسعه کشور را  و استفاده نادرست از آن، بی ثباتی، فساد و فقر را به دنبال خواهد داشت.

وی هم‎چنان می‎گوید:  “ساختارهای کنونی ما جوابگوی نیازها و شرایط ما نیست و مشکلات موجود را برطرف نمی‌کند زیرا متناسب با شرایط گذشته در اوایل قرن بیستم طراحی شده بود.”

به گفته وی، تغییرات اقلیمی، افزایش سیلاب‌ها، خشکسالی‌ها و جنگ، تقسیم آب را در داخل افغانستان صدمه زده است .

او می‌گوید که در سال جاری در بودجه دولت، برای تقویت آب‌ها بودجه اختصاص داده شده و از سال آینده نیز برای مدیریت هر حوزه آبی در افغانستان، بودجه جداگانه در نظر گرفته خواهد شد.

آقای غنی گفت در دو و نیم سال گذشته، تهداب‌هایی برای بهبود وضعیت آب‌ها در افغانستان گذاشته شده اما برای چشم‌انداز بزرگ با توجه به نیازمندی‌های آینده، باید افزون بر وضع قوانین و لوایح و پالیسی‌ها، زمینه همکاری‌های منطقه‌ای ایجاد و راه حل‌های دوامدار برای مشکل کم آبی تعیین شود.

گزارشگر: محمد احمدی

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد