شماری از بانوان هراتی به‌صورت رضاکارانه ایستگاه مسافران قول‌اردو را که تا چند روز پیش، مکانی بود برای تخلیه‌ی زباله‌ها و هر از گاهی محل استراحت معتادان، ترمیم کردند و دوباره ساختند. این بانوان می‌گوید که نبود جای مناسب برای مسافرانِ در حال انتظار و به‎ویژه بانوان، سبب شد تا دست به این اقدام بزنیم […]

شماری از بانوان هراتی به‌صورت رضاکارانه ایستگاه مسافران قول‌اردو را که تا چند روز پیش، مکانی بود برای تخلیه‌ی زباله‌ها و هر از گاهی محل استراحت معتادان، ترمیم کردند و دوباره ساختند.

این بانوان می‌گوید که نبود جای مناسب برای مسافرانِ در حال انتظار و به‎ویژه بانوان، سبب شد تا دست به این اقدام بزنیم تا بعد از این بوی بد و گند این مکان، خُلق و خوی مردم محل و دانشجویان را تنگ نسازد.

این بانوان امروز به صورت رضا کارانه این ایستگاه  را ترمیم کرده و اطراف آن‌را با غرس نهال، محلی مناسب برای انتظار مسافران ساخته اند.

زهرا میرزایی یک تن از اعضای گروه ۱۵ نفری رضا کاران می‌گوید در تابستان بوی بد این آشغال‌ها به حدی می‌شد که دانشجویان به سختی چند لحظه را تحمل می‌کردند.

او می‌گوید نبود جای مناسب برای مسافران به‎ویژه دانشجویان  سبب شده تا آنان دست به چنین اقدامی بزنند.

او در این مورد چنین می‎گوید “واقعاّ نیاز بود و شرایط ایجاب می‎کرد که چنین فضای برای دانشجویان، مسافران و مردم محل ساخته شود و به همین خاطر هم ما اقدام به این کار کردیم”

این بانوان  دست کم ۱۰۰ نهال را در اطراف این ایستگاه غرس کرده که حالا حتی انتظار کشیدن هم زیاد ملال  آور نیست.

جمیله عظیمی عضو دیگر این گروه می‌گوید دست‌کم یک و نیم ماه  در برگرفت تا پلان ترمیم این ایستگاه ریخته شد و محل مناسب فعلی آماده گردید.

او می‌گوید ترمیم این ایستگاه ۱۲ هزار افغانی هزینه داشته است، اما ساخت آن یک سهولت خوب برای دانشجویان و و مسافران می‎باشد.

او می‎گوید “قبل از این فضای سبز و مساعد وجود نداشت و زمین ناهموار بود که دانشجویان و دختران و بانوان همیشه به صورت پراگنده در کنار سرک ایستاد می‎شدند”.

با این‎که حتی یک روز از ترمیم این محل نمی‌گذرد اما به‌نظر می‌رسد دانشجویان را بیش از دیگران خوشحال ساخته است.

بانوانی‌که در سایۀ این ایستگاه منتظر هستند می‌گویند ترمیم این ایستگاه سبب شد تا آنان به راحتی منتظر موتر بمانند.

این دانشجویان در این مورد می‎گویند “این محل مناسب می‎تواند یک پناهگاه در برابر باران و آفتاب سوزان باشد و هم‌‎چنان یک جایی مشخصی است که همگی در آن‎‏جا جمع می‎شوند که کمک می‎کند تا بانوان از آزار و اذیت هم دور باشند”.

تاکنون بارها نهادها و افرادی در کنار اداره‌ی شهرداری دست به پاک کاری و جمع کردن زباله‌ها از سطح شهر زده اما این نخستین باریست که گروهی برای ترمیم ایستگاه‌های مسافران اقدام می‌کنند.

شاید ده‌ها ایستگاه دیگر نیز در اطراف این شهر موجود باشد که ماه‌ها و یا سال‌ها از آن کسی استفاده نکرده است به این دلیل که در اثر گذر زمان یا عدم نگهداری مردم آن محل، تخریب شده است.

ویراستار: محمد احمدی

نسخه صوتی گزارش را در ذیل شنوا باشید

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد