تالار مولانا جلاالدین محمد بلخی امروز میزبان برپایی اولین نمایشگاه تجارتی و صنعتی از سوی تاجران جوان بود. اما بیشتر محصولات به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه را تولیدات کشورهای همسایه و منطقه تشکیل می‌دهد. همین‎که وارد نمایشگاه می‌شوید چیدمان محصولات با طرح‌ها و بسته بندی‌های مختلف نظرتان را جلب می‌کند. لوازم خانه، مواد […]

تالار مولانا جلاالدین محمد بلخی امروز میزبان برپایی اولین نمایشگاه تجارتی و صنعتی از سوی تاجران جوان بود.

اما بیشتر محصولات به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه را تولیدات کشورهای همسایه و منطقه تشکیل می‌دهد.

همین‎که وارد نمایشگاه می‌شوید چیدمان محصولات با طرح‌ها و بسته بندی‌های مختلف نظرتان را جلب می‌کند.

لوازم خانه، مواد خوراکی، عسل، صنایع دستی و قالین در غرفه‌های تزئین شده جلوه‌ی خاصی به سالون داده اند.

اما آهنگ‌های میهنی با محصولات خارجی به نمایش گذاشته شده،  تضاد عجیبی را خلق می‌کند.

از ۱۰۰ غرفه‌ی موجود دست‌کم ۷۰- ۸۰ غرفۀ آن به محصولات خارجی اختصاص داده شده است.

به گفته ی غرفه‌داران، قیمت و کیفیت از عوامل عمده‌ی هجوم محصولات خارجی در نمایشگاه‌ها است.

آنان می‎گویند “تولید وطن، افتخار وطن است، اما افغانستان یک کشور جنگ‎زده و وارداتی است، بنابرین مردم هم اجناس باکیفیت می‎خواهند و نیازمند چنین اموال است، به همین لحاظ از ما استقبال می‌شود”

رقابت بین محصولات داخلی و خارجی در تمام دنیا امری عادی به حساب می‎آید، اما افغانستان تا هنوز برای  رسیدن به خودکفایی و پیدا کردن توان رقابت با محصولات مشابه خارجی، راه زیادی را باید بپیماید.

حمید الله خادم رئیس صنعت کاران هرات می‌گوید پایین بودن قیمت و بلند بودن کیفیت محصولات خارجی و هم‌چنان سیاست حاکم در بازار سبب شده تا افراد علاقه‌مند محصولات خارجی باشند.

او می‌گوید در صورتی‌‎که تاجران روی منابع موجود در کشور سرمایه گذاری کنند علاوه بر اشتغال‌زایی، سطح تولیدات داخلی نیز رشد خواهد کرد.

او می‎گوید “افغانستان کشور زراعتی است، بنابرین بسیاری از موادی‌‎که تولید آن ساده است، اگر آن را از خارج وارد نماییم، در حقیقت به کشور خود جفا کرده‎ایم و دولت باید در این زمینه باید توجه جدی نماید که این امر زمینه‎ی اشتغال‌زایی کمک می‎نماید”.

با این وصف، این اولین نمایشگاه تجارتی و صنعتی بود که در هرات برگذار شده است که دروازه‎های این نمایشگاه به مدت چهار روز به‎روی علاقه‎مندان باز خواهد بود.

احمد زبیر رحیمی رئیس انجمن  تاجران جوان و مسؤل برگزاری این نمایشگاه می‌گوید آن‌ها به‎خاطر پیش‌رفت سرمایه‌گذاری این نمایشگاه را برپا کرده اند.

زعفران، صنایع دستی، میوه‌ی خشک و تازه، قالین و سنگ مرمر هرات از جمله اقلامی هستند که توان رقابت با محصولات سایر کشورها را دارا هستند.

با این حال به باور آگاهان در شرایط کنونی دولت باید برای حمایت از محصولات داخلی و افزایش سطح صادرات تدابیری ویژه‌ای را روی دست گیرد.

نسخه صوتی گزارش را در ذیل شنوا باشید

 

دسته بندی: اجتماعی, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد