محمد اشرف غنی رئیس جمهوری کشور، طرح تعدیل ثبت احوال نفوس را توشیح کرد که به این اساس، علاوه بر مشخصات فردی، کلمه “افغان” به عنوان ملیت و قومیت افراد در شناسنامه‎های الکترونیکی ذکر خواهد شد. در خبرنامۀ که از سوی معاونیت دوم نشر شده، آمده است که امروز پنج شنبه ۱۲ حوت، این طرح […]

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری کشور، طرح تعدیل ثبت احوال نفوس را توشیح کرد که به این اساس، علاوه بر مشخصات فردی، کلمه “افغان” به عنوان ملیت و قومیت افراد در شناسنامه‎های الکترونیکی ذکر خواهد شد.

در خبرنامۀ که از سوی معاونیت دوم نشر شده، آمده است که امروز پنج شنبه ۱۲ حوت، این طرح از تصویب و سپس از سوی رئیس جمهوری توشیح شد.

این در حالی است که نمایندگان مردم در رخصتی زمستانی به سر می‎برند و در این چنین زمان رئیس جمهورس می‌تواند قوانین را در فرمان‎های تقنینی توشیح کند، این فرامین تقنینی پس از آغاز کار مجلس، برای تصویب به نمایندگان سپرده خواهد شد.

این در حالی است که شهروندان کشور در مورد چگونگی ثبت قومیت افراد اختلاف‎نظر دارند، برخی‎ها خواستار در کلمه “افغان” به عنوان ملیت عموم باشندگان کشور در شناسنامه هستند و برخی‎ها این کلمه را تنها به قوم پشتون نسبت می‌دهند و باور دارند که درج کلمه “افغان” در شناسنامه‎های جدید، تحمیل هویت پشتون‎ها بر سایر اقوام در کشور هستند.

همین جنجال‎ها باعث شد تا مجلس کشور سه سال پیش قانون شناسنامه‎های الکترونیکی را طوری تصویت نماید ک در شناسنامه‎های جدید، واژه “افغان” و قومیت شهروندان ذکر نشود و تنها “جمهوری اسلامی افغانستان” نوشته شود.

این طرح مجلس را یک سال بعد از آن، محمد اشرف غنی رئیس جمهوری کشور توشیح کرد، اما در پی اعتراضات برخی گروه‎های سیاسی و اجتماعی روند توزیع شناسنامه‎ها تاکنون به تأخیر افتاد.

این اعتراضات سبب شد، کمیته قوانین کابینه با ریاست سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری این ماده را تعدیل کند؛ و اکنون این تعدیل به عنوان قانونی تقنینی به امضای رئیس جمهور غنی رسیده است.

در خبرنامه معاونیت دوم هم‎چنان آمده است که این فرمان تقنینی رئیس جمهوری، موانع سد راه توزیع شناسنامه‎های الکترونیکی برداشته شده و به زودی روند توزیع آن، آغاز خواهد شد.

 

دسته بندی: خبرها, سیاسی, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد