شورای امنیت ملی افغانستان می‎گوید که برای درج نام ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد، سرگرم گردآوری اطلاعات درباره او است. تواب غورزنگ، سخنگوی حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، رئیس جمهوری کشور روز دوشنبه در این مورد گفت که این اقدام شامل مجموعه‌ای دیگر از رهبران گروه طالبان نیز […]

شورای امنیت ملی افغانستان می‎گوید که برای درج نام ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد، سرگرم گردآوری اطلاعات درباره او است.

تواب غورزنگ، سخنگوی حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، رئیس جمهوری کشور روز دوشنبه در این مورد گفت که این اقدام شامل مجموعه‌ای دیگر از رهبران گروه طالبان نیز می‌شود.

به گفته وی، ملا هبت‎الله و سایر رهبران طالبان که قرار است در فهرست سیاه سازمان ملل قرار بگیرد، تهدید جدی علیه امنیت ملی کشور و امنیت بین‎المللی محسوب می‎شود.

آقای غورزنگ می‎گوید که این موضوع از این قبل هم در سخن‎های محمد اشرف غنی با مقام‎های سازمان مللل متحد مطرح شده بود، اما اکنون به آینده نزدیک به صورت رسمی با شورای امنیت سازمان ملل، مطرح خواهد شد.

این تلاش‎های مقام‎های حکومتی شاید بیانگر این باشد که گفتگوی صلح با طالبان به نتیجۀ قابل قبولی نرسیده است.

ثبت اسامی رهبران این گروه در فهرست تحریم‌های سازمان ملل می‌تواند فشارها را بر این گروه افزایش دهد، دارایی آن‌ها را مسدود و رفت و آمد آن‌ها را محدود کند. مقام‌های دولتی بارها گفته‌اند که رهبران طالبان در پاکستان به سر می‌برند، اما دولت پاکستان این ادعا را رد کرده است.

در همین حال سخنگوی شورای امنیت ملی کشور می‎گوید که “کمیته ۱۹۸۸” شورای امنیت سازمان ملل یازده روز پیش اعلام کرد که نام قاری احمدالله، رئیس پیشین استخبارات گروه طالبان از فهرست تحریم‌های این کمیته حذف شده است.

در اطلاعیه‎ای که از سوی این کمیته در این مورد منتشر شده، دلیل حذف نام این مقام ارشد گروه طالبان توضیحی ارائه نشده، اما سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت که قاری احمدالله ده سال پیش در یک حمله هوایی نیروهای بین‌المللی در شرق افغانستان کشته شده بود.

در حال حاضر نام‌های بیش از ده‌ها عضو گروه طالبان در فهرست سیاه سازمان ملل درج است.

آقای غورزنگ افزود که چند ماه پیش کمیته ۱۹۸۸ شورای امنیت، که مسئول نظارت از تحریم‌ها علیه رهبران و فرماندهان گروه طالبان است، فهرست اسامی ۱۲ نفر از سران گروه طالبان را به دولت افغانستان ارائه کرد و خواستار توضیح درباره وضعیت آن‌ها شد.

به گفته او، دولت “بررسی همه‌جانبه”ای درباره این افراد انجام داد و در نهایت به شورای امنیت اطلاع داد که ده نفر از این افراد و از جمله قاری احمدالله دیگر زنده نیستند.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت که شورای امنیت سازمان ملل اسامی چهار نفر از این افراد را از فهرست تحریم‌های خود حذف کرد، اما او اسم سه تن دیگر آن‌ها را ذکر نکرد و در اطلاعیه شورای امنیت هم نیامده است.

این در حالی است که برخی رسانه‌ها از زنده بودن قاری احمدالله خبر داده‌اند. از جمله مجیب مشعل، خبرنگار افغان در مطلب مفصلی براساس گفت‌وگوهایی با بستگان قاری احمدالله به نشریه آمریکایی هارپر گزارش داد که رئیس سابق دستگاه اطلاعات طالبان زنده است.

در فهرست سازمان ملل متحد نوشته شده است که قاری احمدالله سال‌ها رئیس دستگاه اطلاعات گروه طالبان بود.

با وجود این، آقای غورزنگ تاکید دارد که قاری احمدالله دیگر زنده نیست، چرا که به گفته او، هم گزارش‌های اطلاعاتی دولت افغانستان بیانگر کشته شدن او در ده سال پیش است و هم بررسی‌های شورای امنیت سازمان ملل به همین نتیجه رسیده است.

در زمانی که بخش اعظم خاک افغانستان تحت کنترل گروه طالبان بود، قاری احمدالله از افراد کلیدی این گروه بود و پس از سقوط ولایت بامیان به دست این گروه، او مدتی مسئولیت سیاسی و نظامی مناطق مرکزی را به عهده داشت.

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد