بیشتر مردم ولسوالی‎های ولایت هرات، به زراعت مصروف هستند و از این طریق امرار حیات می‎کنند، اما در این میان زنان دوشادوش مردان، از ولسوالی‎های نزدیک به شهر، مثل گلران، کرخ، گذره و انجیل برای فروش محصولات شان به مرکز شهر می‌آیند. این زنان که مسافه زیادی را تا به شهر طی می‎نمایند، محصولات همانند […]

بیشتر مردم ولسوالی‎های ولایت هرات، به زراعت مصروف هستند و از این طریق امرار حیات می‎کنند، اما در این میان زنان دوشادوش مردان، از ولسوالی‎های نزدیک به شهر، مثل گلران، کرخ، گذره و انجیل برای فروش محصولات شان به مرکز شهر می‌آیند.

این زنان که مسافه زیادی را تا به شهر طی می‎نمایند، محصولات همانند میوه‎جات، غله‎جات، ماست و تخم مرغ را به فروش می‎رسانند.

آنان می‌گویند که بیکاری باعث شده است که مایان دست به این کار بزنیم تا حداقل مصارف خانواده خود را بتوانیم پیدا نماییم.

اما این زنان با تحمل همه مشکلات و مشقت‎ها، از نبود مراکز برای فروش محصولات شان شاکی اند و نگران به نظر می‎رسند و از دولت می‎خواهند که برای فروش محصولات شان مراکز احداث نماید.

در همین حال، مسئولان اداره زراعت و آبیاری هرات می‌گویند در آینده نزدیک مرکز فروش محصولات، در ولسوالی انجیل احداث خواهد شود.

عبدالصبور رحمانی می‌گوید که کشور جاپان داوطلب است که در ولسوالی‌ها راه‎های مواصلاتی و مراکز فروش احداث کند.

به گفته‌ی “کشور جاپان دستکم ۹ میلیون دالر برای احداث چند مرکز فروش در نزدیکی ولسوالی‎ها و انجیل اختصاص داده است تا از مارکیت‎ها به صورت دسته‎جمعی برای فروش محصولات استفاده شود”.

با این حال مقامات اداره محلی با تایید این موضوع می‌گویند که اداره محلی  برنامه‌های حمایتی را روی دست دارد. جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‎گوید: “کشور جاپان حاضر شده تا چندین پروژه را که  شامل ایجاد مراکز دایمی نمایش و فروش فراورده‎های زراعتی است در هرات ایجاد کند”.

در همین حال، کارشناسان اقتصادی معتقد اند که دولت باید بر خورده فروشان شهر کنترول داشته و با خرید محصولات شان از فاسد شدن جلو گیری کند.

به گفته آنان دولت باید بازار پراکنده آنان را به بازار منسجمی تبدیل کند تا فراروده‌های آنان در یک مکان مشخص و سر وقت به فروش برسد.

نسخه صوتی گزارش را در ذیل شنوا باشید

دسته بندی: اجتماعی, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد