سازمان خط نو در یک نشستی خبری، خواهان توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی شدند و از دولت خواستن که این امر را عملی نماید. این مسؤلان می‎گویند که توزیع شناسنامه‎های الکترونیکی در برگزاری انتخابات شفاف، جلوگیری از جعل اسناد، کاهش هزینه‎های گزاف و سرشماری دقیق کمک شایانی می‎نماید. نصیر احمد گلرانی مسؤل سازمان خط نو می‎گوید که […]

سازمان خط نو در یک نشستی خبری، خواهان توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی شدند و از دولت خواستن که این امر را عملی نماید.

این مسؤلان می‎گویند که توزیع شناسنامه‎های الکترونیکی در برگزاری انتخابات شفاف، جلوگیری از جعل اسناد، کاهش هزینه‎های گزاف و سرشماری دقیق کمک شایانی می‎نماید.

نصیر احمد گلرانی مسؤل سازمان خط نو می‎گوید که توزیع شناسنامه‎های الکترونیکی از هزینه‌های چاپ کتابچه‎ی شناسنامه‎ها، جعل‌کاری و تقلب‌های گسترده جلوگیری می‌کند.

مسئول سازمان خط نو می‌گوید که حکومت باید این مسئله را جدی بگیرد و این روند را عملی بسازد.

آقای گلرانی شناسنامه‎های الکترونیکی را معتبر دانسته و می‎گوید که ما خواهان آن هستیم که دولت روند توزیع آن‌را عملی بسازد و این امر باعث می‎شود تا از هزینه‎های گزاف و تقلب گسترده در انتخابات جلوگیری شود و ما شاهد انتخابات شفاف باشیم.

در همین حال، مهدی حدید عضو و مسئول کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات می‌گوید که اکنون در شناسنامه‎های کاغذی در هرات جعل کاری می‌شود و افرادی هستند که دست به سوء استفاده از این طریق می‌زنند.

آقای حدید می‌گوید؛ تنها در صورت توزیع شناسنامه‎های الکترونیکی می‌توان جلو این روند را گرفت و در غیر آن همین روند ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر، خلیل احمد شهید زاده نمایندۀ هرات در پارلمان بیان می‌کند که قانون توزیع تذکره‌های برقی توشیح شده، اما بنا بر دلائل سیاسی و اختلافات درون‌حکومتی، کار آن متوقف می‌باشد.

بر اساس گفته‎های آقای شهیدزاده دسترسی به شناسنامه‎های الکترونیکی حق شهروندان است و روند قانونی آن ختم شده است، اما در پشت پرده دست‎های نامرئی وجود دارد که با این امر و این پروسه مخالفت دارند و مانع این کار می‌شوند

وی توزیع شناسنامه‎های الکترونیکی را مقدمه‌ی برای انکشاف افغانستان و هویت بخشیدن به مردم و شهروندان این کشور است و گفت بهتر است که دولت از همین امروز باید روند توزیع شناسنامه‎های الکترونیکی را شروع بکند.

از سوی دیگر داود عرفان اگاه امور سیاسی معتقد است که گروه‎های که با تقلب روی کار آمده اند از عملی شدن این روند می‎هراسند، بخاطری‌که بقای قدرت شان دچار تزلزل می‌گردد.

به گفته وی، دولت مجبور است به هر قیمتی که شده، توزیع شناسنامه‎های الکترونیکی را آغاز کند و در غیر این‌صورت مشکلات کنونی دو برابر خواهند شد.

به گفته وی از تذکره‌های کاغذی نه تنها در بخش سیاسی تقلب می‎شود بلکه در بخش‌های اقتصادی و روابط اجتماعی هم به‌صورت گسترده مورد تقلب قرار می‌گیرد، به گفته وی اگر وضعیت به همین منوال ادامه بیابد، در آینده شاهد آن خواهیم بود که دولت هزینه‎های گزاف را متقبل خواهد شد

این در حالی است که ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی، بر آغاز روند توزیع شناسنامه‎های الکترونیکی تاکید کرده است.

عبدالله عبدالله رییس اجراییه کشور گفته که توزیع شناسنامه‎های الکترونیکی می‌تواند شفافیت انتخابات آینده را تضمین کند.

نسخه صوتی این گزارش را در ذیل شنوا باشید.

 

دسته بندی: سیاسی, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد