در چند سال اخیر حدود ۹۰ هزار بی‌جا شدۀ داخلی مناطق اصلی شان را به دلایل گوناگون ترک کرده و هرات را به عنوان خانه دوم شان برگزیده اند. اما مهم‌ترین چالش سدراه این افراد، نبود سرپناه مناسب و امکانات بودوباش است. حالا احمد جاوید نادم رئیس امور مهاجرین هرات می‌گوید قرار است در سال […]

در چند سال اخیر حدود ۹۰ هزار بی‌جا شدۀ داخلی مناطق اصلی شان را به دلایل گوناگون ترک کرده و هرات را به عنوان خانه دوم شان برگزیده اند.

اما مهم‌ترین چالش سدراه این افراد، نبود سرپناه مناسب و امکانات بودوباش است.

حالا احمد جاوید نادم رئیس امور مهاجرین هرات می‌گوید قرار است در سال ۹۷ ، ۸ هزار نمره زمین به بی‌جا شده‌های داخلی در هرات توزیع شود.

او می‌گوید «بعد از هشت ماه سعی و تلاش ما و ادارات هم‌کار، موفق شدیم شهرک کماالدین بهزاد را به هشت هزار نمره زمین برای تقسیم نماییم و برای بی‌جا شدگان در نظر بگیریم که این امر به تصویب مقام محلی هرات و ریاست جمهوری نیز رسیده است».

به گفتۀ مسئولان این اداره هم اکنون حدود ۶ هزار خانواده بی‌جا شده در شهرک کمال‌الدین بهزاد زندگی می‌کنند.

رئیس امور مهاجرین می‌گوید، با توزیع نمرات زمین برای خانواده‌های بی‌جا شده داخلی، برای نخستین بار است که ادغام واقعی بی‌جا شده‌ها در این ولایت تجربه می‌شود.

او می‌گوید «اکنون در شهرک کماالدین بهزاد حدود شش هزار فامیل به گونۀ غیر معیاری زندگی دارند و مناطق مسکونی آنان بهسازی می‌شوند و دو هزار نمرۀ دیگر هم توزیع می‌شود».

اما مسئول این اداره که این گفته‌ها را در نشست خبری در مقام ولایت ارایه می‌کرد، از کاهش میزان کمک‌های نهادهای بین المللی نسبت به سال‌های گذشته اظهارنگرانی کرد.

آقای نادم هرچند از میزان دقیق کمک‌ها چیزی نمی‌گوید، ولی تأکید دارد که حدود ۷۰ درصد کمک‌های نهاد‌های خارجی برای مهاجرین کاهش یافته است.

وی می‌گوید «ما اکنون صرف یک نوع کمک‌ بشردوستانه را داریم و در کل سطح کمک‌های بشردوستانه نهادهای خارجی کاهش یافته است».

اداره محلی هرات هم‌چنین از تلاش‌ها برای جذب کمک نهادهای بین‌المللی در بخش امور مهاجرین سخن می‌زند.

جیلانی فرهاد سخنگوی دفتر والی هرات می‌گوید با اجرایی شدن برنامه ملی بی‌جاشدگان داخلی، زمینه برای ارایه خدمات برای بی‌جا شده‌های داخلی بیشتر فراهم خواهد شد.

او می‌گوید «پالیسی ملی بی‌جا شدگان قبلاً تدوین شده و یک سلسله اقدامات از سوی دولت روی دست گرفته شده است و می‌تواند مشکلات بی‌جاشدگان را تا حدی حل نماید».

۲۲۸۳ خانواده بی‌جا شده در منطقه شیدایی هرات زندگی می‌کنند که بعد از توزیع زمین به آن‌ها دست‌کم ۸۰۰ خانواده بازمانده و قرار است ۲۰۰۰ هزار جریب به آن‌ها توزیع و سپس به شهرک کمال‌الدین بهزاد منتقل شوند.

علاوه بر آن کمپ‌های بی‌جا شده‌ی منارهای یک و دو که شامل ۶۰۰ فامیل است، نیز به شهرک کمال‌الدین بهزاد منتقل شوند.

این درحالی‌ست که طبق بررسی‌های انجام شده در یک‌سال اخیر، بیشترین بی‌جا شده‌های داخلی در ولایت هرات را باشندگان ولایت غور، بادغیس، فراه و نیمروز تشکیل می‌دهند.

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد