اینجاهرات، هفت دختر خانم در مرکز کد نویسی “cod to inspire” گرد هم آمدند و بازیی را طراحی کردند که نحوه مباره با قاچاق‌بران مواد مخدر را در ولایت هلمند به نمایش می‌گذارد. در این بازی، قهرمانِ یک سرباز افغان است و سعی می‌کند تا با قاچاق‌چیان مبارزه کرده و با از بین بردن آزمایشگاه‌ها، […]

اینجاهرات، هفت دختر خانم در مرکز کد نویسی “cod to inspire” گرد هم آمدند و بازیی را طراحی کردند که نحوه مباره با قاچاق‌بران مواد مخدر را در ولایت هلمند به نمایش می‌گذارد.

در این بازی، قهرمانِ یک سرباز افغان است و سعی می‌کند تا با قاچاق‌چیان مبارزه کرده و با از بین بردن آزمایشگاه‌ها، کشت بدیل را به معرفی بگیرد.

سمیرا اسماعیل‌زاده یک تن از این بانوان کد نویس می‌گوید این بازی دو مرحله دارد و اگر حمایتی از سوی دولت صورت بگیرد این موضوع را در دیگر ولایات نیز انکشاف خواهند داد.

وی می‌گوید “این بازی اکنون دو مرحله دارد که یکی در مناطق سبز و دیگری منابع مواد مخدر یا همان زیرزمین‌ها را در ولایت هلمند نمایش می‌دهد، اگر از ما حمایت شود ما می‌توانیم ولایات دیگر را هم در بازی اضافه نماییم”.

این بازی نشان می‌دهد که نسل جوان مخالف کشت مواد مخدر است و باید بیرون از بازی در زندگی طبیعی مبارزه را عملی ساخته و در برابر آن جبهه بگیرند.

اما حسینا حیدری دیگر بانوی کد نویس این مرکز می‌گوید، قرار است توسط آموزش مبحث “واقعیت مجازی” برنامه‌های دیگری را به‌شکل سه بعدی برای مردم در داخل و خارج  به معرفی بگیرند.

وی می‌گوید «مبحث VR را که اکنون ما شروع کردیم، می‌تواند در قسمت جذب توریزم کمک کند و از طریق این برنامه هر شخص می‌تواند آبدات تاریخی ما را تماشا نماید، سایر موارد استفاده این برنامه در بخش‌های پزشکی و نظامی می‌باشد که به کمک‌های دولت متکی است».

از سوی دیگر احسان احراری آموزگار مرکز کد نویسی این مرکز می‌گوید، برنامه‌های که تهیه می‌شود باید دولت آن‌ها را مورد استفاده قرار دهد.

وی می‌گوید «تنها خواسته ما از دولت این است که اپلیکشن‌های دست ساختۀ ما را مورد استفاده قرار دهد تا زحمات ما به هدر نرود».

غلام جیلانی دقیق رئیس مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات می‌گوید، این اداره اندک‌ترین گام در راستای مبازره با مواد مخدر از سوی هر نهاد را حمایت کرده و به دیدۀ نیک می‌شمارد.

اما آقای دقیق می‌گوید تقاضای خارجی‌ها برای مواد مخدر عامل اساسی کشت کوکنار در افغانستان است که به نحوی دهقانان ما را تشویق به کشت مواد مخدر می‌کنند.

آقای دقیق، درگیری با دهقانان را راه اصولی ندانسته و می‌گوید، تنفیذ قانون، همکاری غربی‌ها و افزایش آگاهی مردم از اضرار مواد مخدر کار ساز است.

اما آگان امور اجتماعی این طرح را مثبت ارزیابی کرده و می‌گوید که دولت و مردم باید فعالیت‌های گستردۀ  روی دست بگیرند.

احمد شفیق بهروزیان آگاه امور؛  کشت بدیل، متلاشی و مجازات سنگینِ قاچاق‌چیان در داخل و خارج کشور و ریشه یابی مشکلات اجتماعی و روانی را برای مبارزه با این پدیده عنوان می‌کند.

وی می‌گوید «کشت بدیل باید متناسب به هر ولایت و متفاوت باشد، در ولایت هرات کشت زعفران بدیلی مناسب برای تریاک است و همینطور در ولایات دیگر باید کشت بدیل جستجو شود تا انگیزۀ برای کشت تریاک از بین برود».

مرکز کد نویسی زنان از سال ۲۰۱۵ آغاز به فعالیت کرده و تاکنون دختران زیادی در این مرکز آموزش دیده اند.

به گفتۀ مسئولان اداره مواد مخدر؛ در ۱۰ ماه سال جاری، صدها کیلو مواد مخدر، هزاران لیتر تیزاب مشتقات مواد مخدر کشف شده و ۳۱۳ نفر قاچاق‌چی خرد و بزرگ بازداشت شده است.

اما حکومت و دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل گزارش داده ‌اند که تولید مواد مخدر افغانستان در سال جاری میلادی ۸۷ درصد افزایش یافته است.

براساس آن مقدار مواد مخدر تولید شده به صورت تخمینی به ۹ هزار تُن رسیده در حالی که این رقم در سال گذشته چهار هزار و ۸۰۰ تُن بوده است.

 

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد