مسؤلان شفاخانه اطفال ولایت هرات می‌گویند که بیش از ۴۰ درصد کودکان این شفاخانه از بیماری سینه و بغل رنج می‌برند. به گفتۀ مسئولان این مرکز درمانی؛ همه روزه دست‌کم ۳۰۰ تن کودکان بیمار به این شفاخانه منتقل می‌شوند که بیشتر آنان به مریضی سینه و بغل مبتلا اند. میرویس عابدی آمر شفاخانه اطفال هرات […]

مسؤلان شفاخانه اطفال ولایت هرات می‌گویند که بیش از ۴۰ درصد کودکان این شفاخانه از بیماری سینه و بغل رنج می‌برند.

به گفتۀ مسئولان این مرکز درمانی؛ همه روزه دست‌کم ۳۰۰ تن کودکان بیمار به این شفاخانه منتقل می‌شوند که بیشتر آنان به مریضی سینه و بغل مبتلا اند.

میرویس عابدی آمر شفاخانه اطفال هرات به رادیو معراج گفت؛ در کنار کم‌بود بستر، نبود مراکز درمانی در ولسوالی‌ها نیز روند خدمات درمانی این مرکز را مختل کرده است.

وی می‌گوید “نبود افراد متخصص و نبود شفاخانه در ولسوالی‌ها باعث شده است که تعداد زیادی از کودکان از گوشه و کنار هرات به این شفاخانه مراجعه نمایند و دولت با ایجاد شفاخانه در ولسوالی‌ها فشار کار این شفاخانه را بکاهد”.

تنها این مسؤلان نیستند که از فشار کار و کمبود بستر شکایت دارند، شماری از خانواده‌های که اطفال شان در این شفاخانه بستری هستند، از نبود بستر و عدم رسیدگی سخت شکایت دارند.

روزانه دست‌کم ۲ تا ۳ کودک بر اثر بیماری‌های مختلف از جمله سینه و بغل در شفاخانه اطفال هرات جان خود را از دست می‌دهند.

 شماری از این کودکان از مناطق دور دست به علت عدم دسترسی به خدمات صحی؛ فاصله‌های طولانی را برای درمان به مرکز شهر طی می‌کنند.

میرویس عابدی آمر شفاخانه اطفال این ولایت از خانواده‌ها می‌خواهد که برای جلوگیری از شیوع این بیماری در بین اطفال، باید در بخش استفاده کودک از شیر مادر و حفظ‌ الصحه فردی متوجه باشند.

سینه و بغل معمولاً در اثر عفونت ناشی از ویروس‌ها و گاهی بر اثر سایر میکروب‌ها نیز بوجود می‌آید که دارای علایم تب، لرزه شدید، درد در ناحیه سینه، سرفه و مشکل تنفس می‌باشد.

بیماری سینه و بغل معمولاً اطفال زیر سن پنج سال را هدف قرار می‌‌دهد و این بیماری در مناطق سرد سیر کشور و در فصل زمستان بیشتر شیوع می‌کند.

بر اساس معلومات، سالانه ۳۰ هزار کودک در اثر مریضی سینه وبغل در کشور جان خود را از دست می‌دهند.

استفاده از لباس گرم، مایعات گرم، گرم ساختن منازل بصورت استندرد، و تغذیۀ مناسب اطفال، از جمله مواردی است که می‌تواند از مبتلا شدن کودکان به بیماری سینه و بغل جلوگیری کند.

در ده ماه گذشته بیش از ۱۰ هزار کودک مصاب به مریضی‌های مختلف به شفاخانه اطفال هرات منتقل شده اند که از این میان ۱۷۶ کودک بنابر شدت مریضی و دیر رسیدن خدمات درمانی تلف شده‌ اند.

شفاخانه اطفال هرات دست‌کم ۱۴ کیلو متر از شفاخانه حوزوی هرات فاصله دارد که هم اکنون ۵ داکتر متخصص و ۲۴ نرس در زمان‌‌های مختلف مصروف خدمات‌رسانی اند.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد