اخاذی یا کلاه‌برداری‌‌ مخابراتی؛ نگرانی شهروندان را در پی داشته و حتی برخی‌ها به اداره مخابرات مراجعه کرده اند و خواستار پیگیری پول‌های به سرقت رفته شده‌ای خویش هستند. حدود دو هفته پیش به سید امان‌الله یکی از باشندگان هرات از یک شماره موبایل تماس می‌آید و شخص تماس گیرنده به برای امان الله مژدۀ […]

اخاذی یا کلاه‌برداری‌‌ مخابراتی؛ نگرانی شهروندان را در پی داشته و حتی برخی‌ها به اداره مخابرات مراجعه کرده اند و خواستار پیگیری پول‌های به سرقت رفته شده‌ای خویش هستند.

حدود دو هفته پیش به سید امان‌الله یکی از باشندگان هرات از یک شماره موبایل تماس می‌آید و شخص تماس گیرنده به برای امان الله مژدۀ جوایز نقدی و غیر نقدی را می‌دهد.

به گفتۀ وی تماس گیرنده از او خواست که به شماره مشخصی کریدت کارت موبایل بفرستد تا جایزه‌اش را بدست بیاورد.

آقای امان‌الله می‌گوید “شخص تماس گیرنده به بهانه‌های گوناگون چون جایزه تان موتر است و بخاطر جوایزسیر باید پول پرداخت نمایید و پرداخت پول بخاطر کارت بانک و …”.

تماس گیرنده در چندین مرحله و به بهانه‌های مختلف از سید امان‌الله کریدت اخذ می‌کند و به وی تاکید می‌کند که این موضوع را با هیچ کسی در میان نگذارد؛ اگر با کسی دیگر به اشتراک بگذارید سیم‌کارت تان قطع خواهد شد.

به گفتۀ سید امان الله، تماس گیرنده پس از آن‌که ۵۱ هزار افغانی از وی کریدت موبایل اخذ می‌کند دیگر به تماس‌هایش پاسخ نمی‌دهد.

وی با کارت‌های استفاده شده به ریاست مخابرات هرات آمده تا قضیه‌اش را پیگیری نموده و پولش را بر گردانند.

غلام سعید حارث – وارثی کنندۀ ریاست مخابرات و تکنالوژی معلوماتی ولایت هرات می‌گوید که این نخستین مورد ازین دست نیست و ماهانه دست‌کم سه الی چهار مورد این چنینی به ادارۀ مخابرات مراجعه می‌کنند.

آقای حارث چنین می‌گوید “از شماره‌های شخصی به شهروندان تماس گرفته می‌شود و جایزه‌های نقدی و غیر نقدی وعده می‌شود و ما به شهروندان توصیه می‌کنیم که به این گفته‌ها باور نکنند و به شرکت‌های مخابراتی تماس بگیرند”.

از سوی هم زمری همدرد مسئول ادارۀ اترا یا تنظیم خدمات مخابراتی هرات می‌گوید که در سال ۹۶ هجری دست‌کم ۵۰ مورد در این اداره به ثبت رسیده است که در برخی موارد حتی بالاتر از صدهزار افغانی از مردم پول اخاذی شده است.

آقای همدرد می‌گوید پس از آنکه افراد به این اداره مراجعه می‌کنند با همکاری شبکه‌های مخابراتی پول کریدت به حساب خود آنان اضافه می‌شود، اما در بعضی موارد افراد متخلف به طور زیرکانه سرنخی از خود برجای نمی‌گذارند.

رئیس اداره اترا تاکید می‌کند که اگر افراد دیگری نیز با چنین مواردی می‌شوند می‌توانند به این اداره مراجعه کنند.

وی گفت که اگر افراد با کریدت‌های فرستاده شده به اداره اترا مراجعه کنند با همکاری شبکه‌های مخابراتی پول‌های کریدت آنان دوباره به حساب خودشان واریز می‌شود.

از سوی هم ادارۀ پلیس هرات می‌گوید که تمامی این ۵۰ مورد اخاذی زیر نام شبکه‌های مخابراتی توسط افراد بیرون از ولایت هرات صورت گرفته است.

عبدالاحد ولی‌زاده، سخنگوی ادارۀ پلیس هرات می‌گوید که قضیه‌ها را با وزارت داخله در میان گذاشته اند اما از ادامۀ پیگرد آن جزئیاتی دست شان نرسیده است.

مسؤلان ادارۀ تنظیم کننده خدمات مخابراتی در هرات می‌گوید که هیچ شبکۀ مخابراتی جایزه‌ای برای مشترکین در نظر نگرفته است و از مردم می‌خواهند بر هیچ نوع تماسِ مبنی بر اینکه برندۀ جایزه شده اند باور نکنند.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد