روزانه صدها شهروند افغانستانی مقابل کنسولگری ایران صف‌های طولانی را تشکیل می‌دهند، صف‌هایی که هر سال طولانی‌‌تر از سال قبل می‌شود. بر اساس آمارها تنها در یک‌سال گذشته بیش از صدهزار نفر از خدمات کنسولی ایران در  هرات بهره‌مند شدند. هم‌زمان با حذف هزینه‌ی ضمانت و گواهی بهداشت از متقاضیان، علاقه‌مندی‌ها به دریافت ویزای ایران […]

روزانه صدها شهروند افغانستانی مقابل کنسولگری ایران صف‌های طولانی را تشکیل می‌دهند، صف‌هایی که هر سال طولانی‌‌تر از سال قبل می‌شود.

بر اساس آمارها تنها در یک‌سال گذشته بیش از صدهزار نفر از خدمات کنسولی ایران در  هرات بهره‌مند شدند.

هم‌زمان با حذف هزینه‌ی ضمانت و گواهی بهداشت از متقاضیان، علاقه‌مندی‌ها به دریافت ویزای ایران بیشتر شده است.

محمود افخمی رشیدی سرکنسل ایران در هرات می‌گوید در حال حاضر هر روز، بیش از یک‌هزار متقاضی از خدمات کنسولی ایران بهره‌مند می‌شوند.

وی می‌گوید “ما سال گذشته برای حدود صدهزار شهروند در هرات خدمات کنسولی ارائه نمودیم، اما امسال با افزایش صد درصدی مواجه هستیم و اکنون روزانه برای حدود هزار نفر خدمات ارائه می‌‌نماییم”

حذف هزینه‌ی گواهی سلامت و به‌ویژه هزینه‌ی ضمانت، نگرانی مشکیل شدن دریافت ویزا را در بین شهروندان ایجاد کرد.

اما آقای افخمی برداشت این هزینه را راهی برای قانونی شدن روند رفت و برگشت متقاضیان عنوان می‌کند که به گفته وی اگر کسی مرتکب تخلف شود برای همیشه از حق سفر به ایران محروم می‌شود.

با یک نگاه اجمالی به صف‌های طولانی متقاضیان، مشخص می‌شود که بیشتر این جمعیت را متقاضیانی تشکیل می‌دهند که جهت کار به ایران می‌روند.

اما آن‌چه می‌تواند برای این جماعت حیاتی باشد؛ پرداخت هزینه‌ی ویزاست که ظاهراً حذف هزینه‌ی ضمانت هم چندان تأثیر مثبت نداشته است.

برخی متقاضیان می‌گویند “بیست روز برای ما ویزا می‌دهد و ده هزار افغانی می‌گیرد، اگر به هواپیما مسافرت کنیم، بیش از ۱۴۰۰۰ هزار افغانی هزینه دارد که از توان پرداخت ما بالاتر است”.

هم اکنون برای دریافت هر ویزا و اقامت یک ماهه در ایران؛ باید ۸۰ یورو معادل چیزی حدود هفت هزار افغانی پرداخت، هزینه‌ای که ادعا می‌شود برای جماعت کارگر سنگین است.

محمود افخمی رشیدی سر کنسل ایران در هرات می‌گوید کسانی که جهت کار به ایران مراجعه می‌کنند باید ویزای مخصوص کار را دریافت کنند.

وی می‌گوید “ما با دولت افغانستان تفاهمی داشتیم که ویزای کار در بدل صد یورو داده می‌شود و مدت یک سال مجاز هستند که در ایران فعالیت نمایند و بعد به مدت شش ماه برگردد افغانستان و بعد از آن دوباره ویزا به همین ترتیب صادر می‌شود”.

دریافت ویزای ایران علی‌رغم تلاش‌های مقام‌های دو کشور، همواره جزء مراحل سخت سفر به این کشور بوده است.

هرات و حوزه‌ی غرب هم در سال‌های اخیر شاید طولانی‌ترین صف‌های دریافت ویزا در منطقه را به خود دیده است.

به نظر می‌رسد مسئولان این کنسولگری در هرات باید در کنار آسان سازی روند دریافت ویزا، چاره‌ای هم برای کنترول جمعیت متقاضی داشته باشند. جمعیتی که در برابر کنسولگری ایران هر روز بر تعداد شان افزوده می‌شود.

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد