ادامۀ جنگ و درگیری‌های خانمان‌سوز که تمام نقاط کشور را فرا گرفته است؛ چالش‌های عمده‌ای را به بار آورده است. یکی از مهم‌ترین پیامدهای جنگ و ناامنی‌ها در مناطق دور دست افغانستان، تن دادن مردم به مهاجرت است که متأسفانه روز به روز در حال افزایش است. این‌جا در هرات هزاران خانواده بی‌جا شده وجود […]

ادامۀ جنگ و درگیری‌های خانمان‌سوز که تمام نقاط کشور را فرا گرفته است؛ چالش‌های عمده‌ای را به بار آورده است.

یکی از مهم‌ترین پیامدهای جنگ و ناامنی‌ها در مناطق دور دست افغانستان، تن دادن مردم به مهاجرت است که متأسفانه روز به روز در حال افزایش است.

این‌جا در هرات هزاران خانواده بی‌جا شده وجود دارد که درصد اعظم آن از اثر جنگ‌ها و ناامنی‌ها از ولایت‌های هم‌جوار به این ولایت مهاجر شده اند.

افرادی که برای حفظ جان خویش؛ محل و مناطق شان را ترک گفته اند، اما اینجا فقر اقتصادی و نبود سرپناه و امکانات مناسب دامن آنان را گرفته است.

بی‌جا شدگان داخلی می‌گویند فقر و نادارای هرروز آنان را در تنگناه قرار می‌دهد و زندگی را برای آنان دشوار می‌سازد.

هر کس شکایت و گلایه‌ای دارد؛ یکی از نبود نان و دیگری از بی‌سرپناهی و برخی هم از نبود مواد سوخت برای اینکه از گزند سرمای بی‌رحم زمستان در امان باشند.

آنان می‌گویند “گرسنه و بیچاره هستیم، آنقدر که حتی برخی روزها را زیر بارش شدید برف سپری کرده‌ایم”.

برخی از این مهاجرین می‌گویند که کمک ناچیزی از سوی ادارۀ مهاجرین دریافت کرده اند، اما عده‌ای هم هستند که هیچ کمکی برای آنان صورت نگرفته است.

برخی از آنان چنین می‌گویند “کسانی در این اینجا هستند که واسطه و پول ندارند تا به نمایندگان شان برای دریافت کمک و پول کمکی پرداخت نمایند”.

از سوی دیگر، رئیس ادارۀ مهاجرین می‌پذیرد که کمک‌های مؤسسات خارجی امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

احمد جاوید نادم رئیس اداره مهاجرین هرات می‌گوید که آنان کمک‌ها را به اساس میزان نیازمندی برای مردم توزیع کرده اند و به این اساس نتوانستند به یک‌عده کمک نمایند.

وی می‌گوید “عموم مردم نیازمند به کمک هستند و تیم ما از اداره‌های ذی‌ربط تشکیل شده اند، بر اساس تحقیقات عینی و خانه به خانه، نیازمندان را اولویت بندی می‌نمایند و مطابق آن کمک صورت می‌گیرد”.

مهاجرین و بی‌جاشدگان ساکن در هرات در کمپ‌های شیدایی، شهرک کمال الدین بهزاد، شگوفان، منارها و کاریزک زندگی می‌کنند.

به اساس آمار ریاست مهاجرین و بی‌جاشدگان؛ دست‌کم ۱۲ هزار مهاجر در این ولایت مسکن گزیده اند.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد