آبدات تاریخی متعدد در ولایت هرات؛ باعث شد که این ولایت چند سال قبل در لیست میراث‌های فرهنگی جهان “یونسکو” به ثبت برسد، اما ساخت و سازهای بی‌رویه دوباره این شهر را از لیست یونسکو حذف کرد. اما آریا رؤفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات می‌گوید رئیس جمهوری کشور مبلغ ۱٫۲ میلیون دالر را […]

آبدات تاریخی متعدد در ولایت هرات؛ باعث شد که این ولایت چند سال قبل در لیست میراث‌های فرهنگی جهان “یونسکو” به ثبت برسد، اما ساخت و سازهای بی‌رویه دوباره این شهر را از لیست یونسکو حذف کرد.

اما آریا رؤفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات می‌گوید رئیس جمهوری کشور مبلغ ۱٫۲ میلیون دالر را جهت ثبت دوبارۀ هرات در لیست یونسکو و بازسازی آبدات تاریخی این ولایت اختصاص داده است.

آقای رؤفیان می‌گوید “این امر باعث شده است که اداره شهرسازی ولایت هرات دوباره با یونسکو وارد مذاکره شود و این امر تقریبا به این معنی است که هرات دوباره ثبت یونسکو خواهد شد”.

آقای رؤفیان می‌گوید از ۱۰ سال به این طرف هیچ اقدامی در راستای شامل ساختن این شهر در فهرست یونسکو نشده بود.

وی می‌افزاید “برنامۀ شامل ساختن هرات در یونسکو، با برنامه‌ریزی بسیار دقیق مدیریتی انجام خواهد شد و تا دوسال زمان خواهد برد”.

با این حال ولی‌شاه بهره رئیس اسبق اداره اطلاعات و فرهنگ هرات ضمن خوشبینی از این اقدام رئیس جمهور؛ می‌گوید که در سال‌های قبل، عدم هم‌کاری وزارت خانه‌های مربوطه باعث شده تا این شهر از این فهرست باز بماند.

از سوی هم چندی پیش وحید قتالی شهردار هرات گفته بود که قرار است آمریتِ در قسمت آبدات تاریخی با زیر مجموعه­ی ادارات شهر سازی، اطلاعات و فرهنگ و به ویژه اداره شهرداری که وظیفه اعمار آبدات تاریخی، ترمیم و حفظ و مراقبت را به عهده دارد؛ ایجاد شود.

در سال‌های گذشته تنها عواملی که باعث شد هرات از فهرست میراث‌های فرهنگی جهانی باز بماند، عدم مدیریت در ساخت و سازها در نزدیکی آبدات تاریخی بود.

امیدواری‌ها بر این است که با عملی شدن این برنامه، شمار گردشگران خارجی نیز در این ولایت افزایش یابد.

هرات با داشتن بیش از ۷۰۰ آبده تاریخی، از جمله ولایت‌های باستانی در کشور شمرده می‌شود.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد