آمادگی‌ها برای آغاز کار پروژه‌های تاپی، تاپ و فایبر نوری که از مهم‌ترین پروژه‌های حکومت به شمار می‌رود؛ حدود ۸۵ فیصد به پیش رفته است و به زودی شاهد آغاز کار این پروژه‌ها خواهیم بود. این پروژه‌ها قرار است با حضور مسؤلان بلندپایه کشورهای هندوستان، پاکستان، ترکمنستان و محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان تا […]

آمادگی‌ها برای آغاز کار پروژه‌های تاپی، تاپ و فایبر نوری که از مهم‌ترین پروژه‌های حکومت به شمار می‌رود؛ حدود ۸۵ فیصد به پیش رفته است و به زودی شاهد آغاز کار این پروژه‌ها خواهیم بود.

این پروژه‌ها قرار است با حضور مسؤلان بلندپایه کشورهای هندوستان، پاکستان، ترکمنستان و محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان تا کم‌تر از یک‌ماه دیگر گشایش یابد.

محمد شعیب معصومی مسئول کمیسیون ولایتی پروژه  تاپی در هرات می‌گوید: قرار است کار عملی پروژه تاپی در بیست سوم ماه فبروی که مطابق است با چهارم ماه حوت امسال آغاز شود.

وی می‌گوید “همایش اصلی ما در تالار مولانا جامی با حضور سران کشورهای عضو این پروژه خواهد بود که هم مقامات بلند پایه مرکزی و هم مردم شرکت می‌کنند”.

به همین منظور شهرداری هرات هم برنامه‌های گوناگونی را در گوشه و کنار شهر هرات راه اندازی کرده است.

دو میدانچه هوایی، بازسازی تالار مولانا جلال‌الدین محمد بلخی و داغ‌گیری سرک‌ها، بخش‌ِ از برنامه‌های شهرداری هرات عنوان می‌شود.

 به گفته وحید قتالی شهردار هرات، این پروژه‌ها با هزینه‌ی ۲۴ میلیون افغانی به مناسبت افتتاح پروژه تاپی روی دست گرفته شده است.

آقای قتالی می‌گوید “سرک‌ها و چهارراهی‌های ما مشکل دارد و ما کوشش می‌کنیم هر نقطه‌ی که مشکل دارد، بازسازی نماییم و به همین خاطر شهرداری هرات اکنون حدود ۲۴ میلیون افغانی هزینه را در نظر گرفته است”.

از طریق خط لوله گاز تاپی قرار است میلیاردها متر مکعب گاز مایع ترکمنستان از طریق افغانستان و پاکستان به هندوستان صادر شود.

ضیاء‌الحق پوپل رئیس معادن هرات می‌گوید در سال نخست فعالیت این لوله گاز؛ نیم میلیارد متر مکعب گاز مایع برای افغانستان در نظر گرفته شده که از این رقم ۴۰ درصد آن سهمیه ولایت هرات است.

حدود دوسال پیش کار عملی پروژه تاپی در خاک ترکمنستان آغاز شد.

کار این پروژه تا مرز میان افغانستان و آن کشور تکمیل شده و در حال حاضر آمادگی‌ها برای ادامه کار این پروژه که از بندر تورغندی وارد ولایت هرات می‌شود، ادامه دارد.

پروژه تاپی انتقال لوله گاز از افغانستان به پاکستان و سپس به هند و قاره آسیا وهمچنان پروژه تاپ، انتقال برق ترکمنستان از افغانستان به خاک پاکستان است .

پروژه‌های که می‌تواند نقطه‌ی عطف برای اقتصاد کشور باشد.

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد