با گذشت هفت سال از آغاز کار بند آبی پاشدان درهرات، تاکنون دست‌کم ۲۰ درصد کار آن پیش رفته است. کار ساختمانی این سد آبی بر بنیاد آنچه مشکلات تخنیکی در کار شرکت قراردادی عنوان شده بود، دوسال پیش متوقف و قرار داد آن لغو گردید که تاحال هم‌چنان متوقف است و مشخص نیست که […]

با گذشت هفت سال از آغاز کار بند آبی پاشدان درهرات، تاکنون دست‌کم ۲۰ درصد کار آن پیش رفته است.

کار ساختمانی این سد آبی بر بنیاد آنچه مشکلات تخنیکی در کار شرکت قراردادی عنوان شده بود، دوسال پیش متوقف و قرار داد آن لغو گردید که تاحال هم‌چنان متوقف است و مشخص نیست که دوباره کار آن آغاز خواهد شد یا خیر؟

با این‌حال نور احمد بارز رئیس حوزه‌ دریایی هریرود  مرغاب می‌گوید: تصمیم‌گیری در مورد قرارداد مجدد بند پاشدان؛ وابسته به تصمیم کمیته تدارکات ملی است.

ظرفیت سد آبی پاشدان ۴۵ میلیون متر مکعب آب ذکر شده است.

این پروژه مهم؛ یکی از منابع اصلی برای آبیاری کمربند سبز شهر هرات و هزاران هکتار زمین زراعتی در ولسوالی‌های کرخ، پشتون زرغون و بخش‌های از ولسوالی انجیل این ولایت شمرده می‌شود.

آقای بارز می‌گوید توقف کار ساختمانی بند پاشدان از سوی وزارت انرژی و آب به دلیل مشکلات تخنیکی در کار شرکت قرارداد کننده صورت گرفته بود.

او می‌گوید “بنا بر مشکلات تخنیکی و کم‌بود تجهیزات و کُندکاری شرکت قراردادکننده؛ قرارداد فسخ گردید”.

در همین حال کامران علی‌زایی رئیس شورای ولایتی هرات با انتقاد از توقف کار بند پاشدان می‌گوید ” به‌نظر می‌رسد که روند کاری بند آبی پاشدان؛ دوباره با همان شرکت اولی صورت می‌گیرد، اگر چنین است یا کسانی هست که خیانت کرده و دوباره می‌خواهد با همان شرکت قرارداد نمایند، یا شرکت مقصربوده که از عهدۀ  کار برآمده نتوانسته است، در هر دو صورت باید جناح مقصر به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی شود”.

با این حال اداره محلی هرات هم امیدوار است که کمیته تدارک ملی توجه ویژه‌ی در مورد آغاز مجدد کار ساختمانی بند پاشدان داشته باشد.

جیلانی فرهاد می‌گوید هیچ‌گونه نگرانی که مانع آغاز کاری مجدد این پروژه بزرگ در ولایت هرات باشد، وجود ندارد.

به گفته مسؤلان این اداره، بند آب‌گردان  پاشدان پس از بند سلما، از پروژه‌های بزرگ عمرانی در هرات به‌شمارمی‌رود که کار آن در سال ۱۳۹۰ آغاز شد اما دو سال پیش وزارت انرژی و آب، قرارداد آن را به دلیل مشکلات تخنیکی در کار این شرکت، ملغا اعلام کرد.

هزینه کلی سد آبی پاشتان نزدیک به ۱۲۰ میلیون دالر امریکایی گفته شده است.

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد