از یک‌ماه بدینسو مقام‌های اداره محلی هرات خبر دادند که دولت ایران بدون کدام دلیل واضح، روند ریل‌گذاری خط آهن هرات – خواف را متوقف کرده است. اما کامران علی‌زایی، رئیس شورای ولایتی هرات می‌گوید، رئیس جمهور در صحبت با مقام‌های ادارۀ محلی گفته، دولت افغانستان بودجه تکمیل این خط آهن را روی دست گرفته […]

از یک‌ماه بدینسو مقام‌های اداره محلی هرات خبر دادند که دولت ایران بدون کدام دلیل واضح، روند ریل‌گذاری خط آهن هرات – خواف را متوقف کرده است.

اما کامران علی‌زایی، رئیس شورای ولایتی هرات می‌گوید، رئیس جمهور در صحبت با مقام‌های ادارۀ محلی گفته، دولت افغانستان بودجه تکمیل این خط آهن را روی دست گرفته است.

وی می‌گوید ” اگر ایران مایل به ادامۀ کار نیست؛ رئیس جمهوری وعده داده است که هزینه باقی‌مانده را که حدود هشت میلیون دالر است، پرداخت نماید”.

از سوی هم، جیلانی فرهاد، سخنگوی ادارۀ محلی هرات می‌گوید با گذشت حدود یک‌ماه، هنوز دولت ایران دلیل توقف روند کار خط آهن را مطرح نکرده است.

آقای فرهاد می‌گوید “گرچند چرایی توقف کار از سوی دولت ایران بیان نشده است، اما نمایندگان شورای ولایتی نگرانی جدی خویش را با مقام ولایت شریک ساختند و ما این امر را با مرکز در میان خواهیم گذاشت”.

در همین مورد آقای حبیب‌الله تیموری رئیس فواید عامه هرات هم می‌گوید “ما چندین بار با هیأت ایرانی گفتگو کردیم، آن‌ها برخی تعهدات را دارند که باید مطابق آن عمل نمایند، اما با آن‌هم مدت بیست روز است که این پروژه توقف شده است”.

این خط آهن با هزینه ۷۵۰ میلیون دالر، ۱۳۰ کیلو متر طول دارد که ۷۰ کیلومتر آن در داخل خاک ایران و ۶۰ کیلو متر دیگر آن در خاک افغانستان موقعیت دارد.

اما جیلانی فرهاد می‌گوید “بر اساس تعهدات که صورت گرفته است، احداث قطعه سوم؛ مسؤلیت ایرانیان است و قطقه چهارم را باید دولت افغانستان هزینه نماید”.

توقف روند کار خط آهن هرات – خواف در حالی مطرح می‌شود که قرار است تا یک‌‌ماه دیگر خط آهن ترکمنستان – افغانستان در ولایت هرات افتتاح ‌شود.

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد