با شروع فصل سرما و موسم یخبندان، بارش باران؛ آب مورد نیاز بسیاری از بخش‌ها و به‌ویژه زراعت را تأمین می‌کند. اما تا این‌جای کار ظاهراً بخت با هرات یار نبوده و این سبب شده تا امسال فصل خشکی را تجربه کند. همین هفته‌ی پیش بود که مسؤلان اداره‌ی هریرود مرغاب از ته کشیدن آب […]

با شروع فصل سرما و موسم یخبندان، بارش باران؛ آب مورد نیاز بسیاری از بخش‌ها و به‌ویژه زراعت را تأمین می‌کند. اما تا این‌جای کار ظاهراً بخت با هرات یار نبوده و این سبب شده تا امسال فصل خشکی را تجربه کند.

همین هفته‌ی پیش بود که مسؤلان اداره‌ی هریرود مرغاب از ته کشیدن آب بند سلما خبر دادند.

اکنون در حالی‌که تمام نگاه‌ها به منابع آّبی زیر زمینی دوخته شده، مسؤلان اداره‌ی آب‌رسانی می‌گویند اوضاع آب‌های زیرزمینی چندان خوب نیست.

راتب حمیم رئیس اداره‌ی آب‌رسانی در هرات می‌گوید “آب‌های زیر زمینی مربوط به نسل فعلی نیست، اما با آن‌هم بسیار ظالمانه از آب‌های زیر زمینی استفاده می‌شود که پیامد ناگواری همانند نشست زمین در هرات و تبدیل شدن آن به کویر وجود دارد”.

کم‌بود آب از دغدغه‌های اصلی مسؤلان و شهروندان است، اما از آن‌ نگران‌کننده تر آلودگی آب است که ظاهراً آقای حمیم را هم نگران کرده است.

نزدیک بودن چاه‌های فاضلاب و چاه‌های آب آشامیدنی، حفر غیر معیاری، بی‌توجهی شهروندان نسبت به تخلیه به موقع چاه‌های فاضلاب؛ از جمله عواملی است که میکروب‌های خطرناک با آب‌های زیر زمینی مخلوط می‌شوند و زندگی هزاران شهروند را به خطر مواجه می‌سازد.

آقای حمیم می‌گوید در حال حاضر نظر به شرایط اقتصادی، امکانات تصفیوی آب در دسترس نیست و این امر در آینده نه چندان دور، به مشکل اساسی مبدل خواهد شد.

به باور کارشناسان، تنها هرات نیست که با کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند، بلکه بسیاری از شهرها در کشور و حتی در منطقه در حال حاضر با این چالش مواجه اند.

 اما معروف مسیر کارشناس امور آب در کابل؛ راه حل موقت شرایط فعلی را، صرفه‌جویی در مصرف آب می‌داند و به گفته وی باید آب جیره‌بندی شود و در آینده بر اساس برنامه‌های استراتژیک کار شود.

نبود آب تنها چالش فرا راه انسان‌ها نیست، با توجه به ولسوالی‌های سر سبز هرات، مشخص می‌شود زمین‌های زراعتی قربانی‌های عمده‌ی این شرایط اند.

این در حالی‌ست که هفته‌ی گذشته دست‌کم در پنج منطقه‌ی هرات، شهروندان نماز باران ادا کردند. حال باید منتظر ماند که چه زمانی بخت با هرات یار می‌شود و باران می‌بارد.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد