مسئولان بخش اورتوپیدی شفاخانه حوزوی هرات می‌گویند این بخش شدیداً با کم‌بود تجهیزات طبی برای انجام برخی عملیات‌ها مواجه است. اورتوپیدی شاخه‌ای از جراحی و یکی از بخش‌های این شفاخانه است که در زمینه استخوان‌ها، مفاصل، عضلات و دیگر بافت‌هایی که در اندام‌های حرکتی وجود دارند فعالیت دارد. سید محفوظ واحدی مسئول بخش اورتوپیدی شفاخانه […]

مسئولان بخش اورتوپیدی شفاخانه حوزوی هرات می‌گویند این بخش شدیداً با کم‌بود تجهیزات طبی برای انجام برخی عملیات‌ها مواجه است.
اورتوپیدی شاخه‌ای از جراحی و یکی از بخش‌های این شفاخانه است که در زمینه استخوان‌ها، مفاصل، عضلات و دیگر بافت‌هایی که در اندام‌های حرکتی وجود دارند فعالیت دارد.
سید محفوظ واحدی مسئول بخش اورتوپیدی شفاخانه حوزوی هرات می‌گوید به علت نبود برخی تجهیزات مهم و ضروری؛ این بخش عملیات تعویض مَفصَل زانو یا آرتروپلاستی کامل مَفصَل زانو را اجرا کرده نمی‌تواند.

در این بخش روزانه دست‌کم ۱۵۰ مریض سرپایی و عاجل مراجعه می‌کنند که ۶۰ درصد آن آقایان و ۴۰ درصد دیگر آن را خانم‌ها و اطفال تشکیل می‌دهند.

روزانه دست‌کم ۱۷ عملیات عاجل و غیر عاجل در این‌جا انجام می‌شود که این عملیات‌ها شامل شکستگی استخوان‌ها از اثر حادثات ترافیکی، سوء اشکال و لادی و درمان کسرها می‌شود.
آقای واحدی می‌گوید کمبود جا و کارمند و نبود کورس‌های کوتاه مدت تخصصی برای ارتقای ظرفیت پزشکان؛ بخش دیگری از چالش‌های عمده‌ای است که این بخش به آن دسترسی ندارند.
از سوی  دیگر، مسئولان این بخش می‌گویند اخیراً این بخش قادر به اجرای عملیات‌های تعویض مفصل نیز شده است. اما تعویض مفصل کامل به علت عدم تجهیزات امکان پذیر نیست. 

به گفته مسؤلان شفاخانه حوزوی هرات؛ این شفاخانه در مدت هفت سال گذشته هیج بودجه‌ای برای خریداری نداشته است، اما به نظر می‌رسد که امسال حدود ۹ میلیون افغانی بودجه اختصاص یافته است.
اما محمد رفیق شیرزی می‌گوید خریداری وسایل و تجهیزات مختلفه امکان پذیر نیست و ما بر اساس اولویت خریداری خواهیم کرد.
آقای شیرزی به‌گونه‌ی مثال می‌گوید، قرار است بخش عاجل یا “آی سی یو” افتتاح و ۵ دستگاه دیگر برای بخش همیودیالیز خریداری شود.

از سوی دیگر مسئولان اداری شفاخانه می‌گویند در کنار دیگر خدمات، قرار است کشور هند و ایران در سال ۹۷  خدمات تربیوی و ارتقای ظرفیت را برای برخی پزشکان نیز میسر سازد.

شفاخانه حوزوی هرات هم اکنون مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مرکز درمانی بیماران در حوزه غرب به‌شمار می‌رود.

جایی‌که علی‌رغم وجود بیش از ۶۰۰ بستر، بازهم با کم‌بود امکانات، تشکیل و فضای درمانی مواجه است.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد