مسئولان محلی هرات می‌گویند علی‌رغم تلاش‌های چندین ساله و مصارف گزاف در بخش نابودی کشت کوکنار، هنوز هم در بخش‌های از ولسوالی‌های هرات مواد مخدر کشت می‌شود و تاکنون تغییر چشم‌گیری در کاهش کشت و افراد آغشته به مواد مخدر دیده نمی‌شود. سلامت عظیمی وزیر مبارزه علیه مواد مخدر در سفر خود به هرات می‌گوید […]

مسئولان محلی هرات می‌گویند علی‌رغم تلاش‌های چندین ساله و مصارف گزاف در بخش نابودی کشت کوکنار، هنوز هم در بخش‌های از ولسوالی‌های هرات مواد مخدر کشت می‌شود و تاکنون تغییر چشم‌گیری در کاهش کشت و افراد آغشته به مواد مخدر دیده نمی‌شود.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه علیه مواد مخدر در سفر خود به هرات می‌گوید منافع مافیای بین‌المللی باعث شده است تا هم‌چنان کشت‌زارهای مواد مخدر روند رو به رشد خود را در برخی ولایات حفظ نماید و ما با راه اندازی برنامه‌های موثر و درازمدت در زمینه تداوی معتادان به مواد مخدر و نابودی کشت‌زارهای آن؛ تصمیم جدی در این راستا داریم.

اما اداره محلی هرات، وجود معتادان به مواد مخدر در این ولایت را بیشتر از کشت‌زارهای کوکنار نگران‌کننده می‌داند.

محمد آصف رحیمی والی هرات از وزارت مبارزه با مواد مخدر کشور می‌خواهد تا با راه اندازی برنامه‌های موثر و درازمدت در زمینه تداوی معتادان به مواد مخدر؛ اقدامات اساسی روی دست گیرد و اداره محلی هرات هم با تمام توان در راستای از بین بردن کشت‌زارهای آن حمایت می‌کند.

والی هرات می‌گوید با آن‌که کشت مواد مخدر در هرات نسبت به دیگر ولایات کشور کمتر به چشم می‌خورد اما نیاز است تا وزارت مبارزه با مواد مخدر اقدام اساسی برای نابودی کشت‌زارهای آن روی دست گیرد.

آقای رحیمی می‌گوید کشت و پروسس مواد مخدر بیشتر در مناطق نا امن این ولایت صورت می‌گیرد.

هم اکنون مواد مخدر در شماری از مناطق نا امن به‌شمول دو ولسوالی شیندند و رباط‌سنگی کشت می‌شود.

اما آمارهای تخمینی نمایانگر حدود ۷۰ هزار معتاد به مواد مخدر در هرات است. رقمی که ۱۳ درصد شان را زنان و هفت درصد شان را کودکان تشکیل می‌دهند.

اما تنها ۳۵۰ بستر برای تداوی این مریضان در هرات وجود دارد.

در کشوری که ۹۰ درصد مواد مخدر جهان را تولید می‌کند هم اکنون حدود ده درصد جمعیت یعنی نزدیک به سه میلیون تن به مواد مخدر آغشته اند.

گزارشگر: قدرت‌الله حمیدی

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد