به گفته‌‎‌ی مسؤلان اداره معادن ولایت هرات؛ قرار است تا دوماه دیگر کار ساخت وساز انتقال لوله گاز تاپی در هرات افتتاح شود. لوله گاز تاپی حدود نیم میلیارد متر مکعب گاز مایع به افغانستان می‌دهد که ۴۰ درصد آن مربوط به ولایت هرات است و با بهره‌برداری از این طرح؛ هرات نخستین ولایتی است […]

به گفته‌‎‌ی مسؤلان اداره معادن ولایت هرات؛ قرار است تا دوماه دیگر کار ساخت وساز انتقال لوله گاز تاپی در هرات افتتاح شود.

لوله گاز تاپی حدود نیم میلیارد متر مکعب گاز مایع به افغانستان می‌دهد که ۴۰ درصد آن مربوط به ولایت هرات است و با بهره‌برداری از این طرح؛ هرات نخستین ولایتی است که از گاز آن مستفید خواهد شد.

پروژه تاپی بعد از بند سلما دومین و بزرگ‌ترین پروژه اقتصادی در کشور شمرده می‌‌شود که قرار است با عملی شدن این پروژه، گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به هند و پاکستان منتقل شود.

مسئولان اداره محلی هرات می‌گویند در مرز میان افغانستان و ترکمنستان کار این لوله گاز تکمیل شده و قرار است تا دوماه دیگر در سال ۲۰۱۸ کار ساخت آن در خاک افغانستان و در ولایت هرات به‌صورت رسمی آغاز شود.

اما ناامنی جدی‌ترین چالش سدراه پروژه تاپی است که مسؤلان محلی را هم نگران کرده اند؛ سخنگوی والی هرات می‌گوید حمایت مردم از این پروژه سبب خواهد شد که کار ساخت و ساز این پروژه در شرایط امنیتی بهتر به پایه اکمال برسد.

این پروژه برای افغانستان و منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است تاجایی‌که افغانستان می‌تواند سالانه حدود سه میلیارد افغانی عاید داشته باشد.

لوله گاز تاپی حدود ۱۸۰۰ کیلومتر طول خواهد داشت که ۱۴۷ کیلومتر از خاک ترکمنستان، ۷۳۵ کیلومتر از خاک افغانستان و از مسیر ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و قندهار عبور خواهد ‌کرد که با طی کردن حدود ۸۰۰ کیلومتر در پاکستان، سر انجام به هند می‌رسد.

 

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد