بر اساس گفته‌های مسؤلان اداره مهاجرین هرات؛ در یک‌سال گذشته ولایت هرات میزبان بیش از ۱۹هزار بی‌جا شده‌ی داخلی از ولایات مختلف و ولسوالی‌های دور دست بوده است. بیشتر این بی‎‌جا شدگان داخلی از ولایات هلمند، بادغیس، فراه و غور و هم‌چنان از ولسوالی‌های دور دست ولایت هرات است که بر اثر جنگ و خون‌ریزی […]

بر اساس گفته‌های مسؤلان اداره مهاجرین هرات؛ در یک‌سال گذشته ولایت هرات میزبان بیش از ۱۹هزار بی‌جا شده‌ی داخلی از ولایات مختلف و ولسوالی‌های دور دست بوده است.

بیشتر این بی‎‌جا شدگان داخلی از ولایات هلمند، بادغیس، فراه و غور و هم‌چنان از ولسوالی‌های دور دست ولایت هرات است که بر اثر جنگ و خون‌ریزی مجبور به فرار به این ولایت شده اند.‌

اما آن‌چه مسؤلان امنیتی را نگران کرده اند آمار بلند و بالای جرایم‌های گوناگون است که از ابتدایی سال تاکنون بیش از دوهزار تن را به اتهام‌ قتل، آدم‌ربایی و ترور نیروهای امنیتی دستگیر کرده اند که بیشترشان را افراد بی‌جا شده‌ای داخلی تشکیل می‌دهند.

جنگ‌ها، نزاع‌های قومی، سرازیر شدن سیلاب‌ها، خشک‌سالی‌ها و نبود شغل مناسب؛ شماری از باشندگان ولایت‌ها و به‌ویژه ولسوالی‌های دوردست را مجبور به مهاجرت به مرکز شهر هرات کرده اند.

ظاهراً حضور طوفانی بی‌جاشدگان داخلی در هرات، باشندگان این ولایت را هم نگران کرده اند، تاجایی‌که این نگرانی را بامقام ولایت هم در میان گذاشته اند و از دخیل بودن برخی از این افراد در ایجاد مشکلات اجتماعی، ابراز نگرانی کرده اند.

مهدی حدید مسئول کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات با تأیید این مطلب می‎گوید شماری از این افراد با سلاح مجهز هستند و همواره در ناامنی‌های هرات دست دارند.

اما مسؤلان امنیتی هرات از دستگیری حدود ۲۲۰۰ تن از شروع سال تاکنون خبر می‌دهند که به اتهام‌ قتل، آدم‌ربایی و ترور نیروهای امنیتی دستگیر شده اند که بیشترشان را افراد بی‌جاشدگان تشکیل می‌دهند.

حال اداره امور مهاجرین هرات می‌گوید با هم‌کاری نهادهای بین‌المللی، برنامه عودت بی‌جا شده‌های داخلی را روی دست گرفته اند که در سال جاری نزدیک به ۳۰۰ خانواده بی‌جا شده را به مناطق‌شان عودت داده اند و قرار است در سال آینده نزدیک به ۱۵۰۰ خانواده بی‌جا شده‌ی دیگر را نیز عودت بدهند.

هم اکنون بیش از ۸۵ هزار بی‌جاشده‌ی داخلی در هرات سکونت دارند که تنها در یک‌سال اخیر بیش از ۱۹ هزار بی‌جا شده،  وارد هرات شدند. اما باید منتظر ماند که با انتقال این بی‌جا شدگان؛ جرایم در این ولایت کاهش می‌یابد یا خیر؟

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد