به گفتۀ مسئولان مهاجرین ولایات هرات و نیمروز؛ روزانه صدها مهاجر با چالش‌های فراوان از ایران اخراج و ردِ مرز می‌شوند. هر روز حدود ۵۰۰ مهاجر افغان از مرز اسلام قلعه و دست‌کم ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مهاجر از مرز نیمروز از ایران ردِ مرز می‌شوند. تنها در دوماه گذشته از مرز اسلام قلعه؛ حدود ۶۰ […]

به گفتۀ مسئولان مهاجرین ولایات هرات و نیمروز؛ روزانه صدها مهاجر با چالش‌های فراوان از ایران اخراج و ردِ مرز می‌شوند.

هر روز حدود ۵۰۰ مهاجر افغان از مرز اسلام قلعه و دست‌کم ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مهاجر از مرز نیمروز از ایران ردِ مرز می‌شوند.

تنها در دوماه گذشته از مرز اسلام قلعه؛ حدود ۶۰ هزار مهاجر به‌طور داوطلب و دست‌کم ۲۰ هزار مهاجر به‌شکل اجباری از ایران اخراج شدند.

معین صوفیا قادری آمر امور مهاجرین در مرز اسلام‌قلعه، اخاذی قاچاق‌بران و مشکلات کارگران افغان با کارفرمایان‌‍شان را از عمده‌ترین چالش‌های مهاجرین اخراج شده عنوان می‌کند که برخی اوقات پول کاگران افغان از سوی کافرمایان شان پرداخت نمی‌شوند.

اما گویا مهاجرین اخراج شده در مرز نیمروز در شرایط بدتری قرار دارند، حاجی‌گل صافی رئیس اداره مهاجرت ولایت نمیروز می‌گوید اسناد مهاجرین به‌دسترس آن‌ها قرار نمی‌گیرند و این موضوع زمینه برای سوءاستفاده از مهاجرین را برای خیلی‌‌ها فراهم ساخته است.

این در حالی‌ست که از شروع سال تاکنون حدود ۲۶۸ هزار مهاجر از مرز نیمروز اخراج شده اند.

چالش دیگر این است که در مرز نیمروز تهدیدات جانی هم مهاجرین غیرقانونی را تهدید می‌کند و تاکنون چندین مهاجر که قصد ورود غیرقانونی به ایران را داشتند، توسط مرزبانان ایرانی به گلوله بسته شده اند.

آقای صافی می‌گوید نبود داکتر در سبب شده تا مهاجرانی که در معرض تیراندازی سربازان ایرانی قرار می‌گیرند، بدون این‌که تحت تداوی قرار بگیرند، جان‌های خویش را از دست می‌دهند.

اکثر مهاجرین افغان در کشورهای پاکستان و ایران به‌سر می‌برند، این در حالی‌ست که روزانه به‌همان پیمانه که مهاجرین اخراج می‌شوند، بخاطر بی‌کاری و مشکلات اقتصادی؛ ده‌ها تن دیگر دوباره به‌کشورهای همسایه مهاجرت می‌کنند.

هرچند همه‌ساله دولت و تعدادی از مؤسسات داخلی و خارجی برای مهاجرین برنامه‌هایی دارند اما به‌نظر می‌رسد برای این طیف وسیع کافی نبوده است.

گزارشگر: عاطفه علی‌زاده

دسته بندی: سلامت, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد