مسئولان اداره برق هرات می‌گویند از چند سال بدینسو افراد زورمند در برخی از مناطق ولسوالی‌های رباط‌ سنگی، کهسان و گلران، پول صرفیه‌های برق خویش را به دولت پرداخت نکرده اند. اما در این میان تنها زورمندان نیست که از دادن صرفیه‌های برق شان سرباز می‌زنند؛ اداره‌های دولتی، شهرک صنعتی و ساحات تجاری از اداراتی […]

مسئولان اداره برق هرات می‌گویند از چند سال بدینسو افراد زورمند در برخی از مناطق ولسوالی‌های رباط‌ سنگی، کهسان و گلران، پول صرفیه‌های برق خویش را به دولت پرداخت نکرده اند.

اما در این میان تنها زورمندان نیست که از دادن صرفیه‌های برق شان سرباز می‌زنند؛ اداره‌های دولتی، شهرک صنعتی و ساحات تجاری از اداراتی دیگری‌ست که به گفته‌ی رئیس اداره برق هرات، بیش از یک‌میلیارد افغانی بدهکار اداره برق می‌باشند.

سال گذشته اداره برق بارها نگرانی و ناتوانی خویش را از عدم جمع‌آوری صرفیه‌های برق برخی از ادارات و افراد زورمند بیان کرده بود که صدها مشترک در ولایت هرات سال‌هاست که صرفیه‌های برق خویش را نپرداخته اند.

وحید کامرانی رئیس اداره برق هرات امروز در نشست خبری گفت عدم امنیت باعث شده است که ما در ۲۰ قریه از ولسوالی‌هایی گلران و رباط‌سنگی؛ توانایی نظارتی خویش را از دست بدهیم و این امر باعث دزدی‌های متواتر برق شده است و بسیاری از افراد زورمند در این ولسوالی‌ها و ۲۳۰۰ مشترک برق؛ بین صد تا ۴۰۰ هزار افغانی از بابت صرفیه‌های برق خویش بدهکار هستند که ما از جمع‌آوری آن عاجز هستیم.

آقای کامرانی می‌گوید ما بارها برق خانه‌های این مشترکین را قطع کردیم اما آنان دست به انفجار پایه‌های برق در مسیر ولسوالی‌ها زدند و آنان تاکنون ۳۶ دوره  پول صرفیه‌های برق خود را تحویل نکرده اند.

هم‌چنان آقای کامرانی می‌افزاید که ادارات دولتی، شهرک صنعتی و ساحات تجارتی؛ بیش از یک‌میلیارد افغانی از بابت صرفیه‌های برق‌شان بدهکار هستند که از این میان ۳۵۰ میلیون افغانی آن مربوط به بدهکاری ادارات دولتی می‌َشود و ۴۰ میلیون افغانی دیگرشان به اداره گمرک مربوط می‌شود.

عدم توانایی اداره برق در جمع‌آوری صرفیه‌های برق افراد زورمند؛ انتقاد شهروندان را هم در پی داشته اند و آنان باور دارند که این اداره توانایی مقابله با این افراد را ندارند و ضرر آن‌را شهروندان می‌بینند.

با این‌حال جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات با تأیید این مطلب می‌گوید بزرگان مناطق نا امنِ ولسوالی‌ها برای جمع‌آوری پول صرفیه‌های برق وعده هم‌کاری داده اند و ادارات دولتی در بودجه سال آینده شان بدهکاری‌های خویش را پرداخت خواهند کرد.

هرات هم اکنون چهار پایگاه نیروی برق دارد که در فصل زمستان؛ توانایی جذب  ۱۹۵ میگاوات برق را دارد که  ۴۰ درصد آن از خط ترکمنستان و ۶۰ در صد دیگرشان از خط ایران تأمین می‌شود.

 دست‌کم ۲۵۰ هزار مشترک برق از این شبکه استفاده می‌کنند و بر اساس آمارهای اداره برق هرات، هم اکنون ۹۹ درصد ازباشندگان نواحی پانزده گانه؛ به برق دسترسی دارند.

 

دسته بندی: اجتماعی, سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد