از چند روز بدینسو ترافیک سنگین‌ جاده‌ها و چالش‌های کاری اداره ترافیک ولایت هرات، زندگی روزانه شهروندان را مختل ساخته و چالش‌های روحی و روانی و حتی نزاع‌های خیابانی را برای شهروندان در پی داشته است که این اعتراض بسیاری از شهروندان را بر انگیخته است. عرض‌کم خیابان‌ها، افزایش سرسام‌آور وسایط نقلیه و از همه […]

از چند روز بدینسو ترافیک سنگین‌ جاده‌ها و چالش‌های کاری اداره ترافیک ولایت هرات، زندگی روزانه شهروندان را مختل ساخته و چالش‌های روحی و روانی و حتی نزاع‌های خیابانی را برای شهروندان در پی داشته است که این اعتراض بسیاری از شهروندان را بر انگیخته است.

عرض‌کم خیابان‌ها، افزایش سرسام‌آور وسایط نقلیه و از همه مهم‌تر از همه بی‌برنامگی اداره ترافیک و مشکلات کاری آن، از عمده‌ترین عوامل راه‌بندان‌های اداره ولایت هرات به‌شمار می‌رود که اوقات روزانه شهروندان را تلف می‌سازد و شکایت شهروندان را در پی داشته است.

تعدادی زیادی شهروندان از بی‌قانونی شکایت دارند که هر کس بدون هیچ نوع محدویتی، رانندگی می‌کنند و هر نوع موتر آزادانه و حتی‌ بدون نمبر بلیط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما ازدحام ترافیک ظاهراً مسؤلان این اداره را نیز نگران کرده و غلام نبی فرخی مدیر ترافیک هرات در یگ گفتگو  به رادیو معراج؛ نبود پارکینگ، فعالیت روز افزون سه‎‌چرخه‌ها، ازدحام روز افزون سه‌چرخه‌های میوه‌فروشان در کنار خیابان عمومی و سرک‌های غیر استندرد را عامل اصلی ترافیک سنگین در هرات دانست.

اما رانندگان و شهروندان اداره ترافیک را به نداشتن پلان‌ریزی دقیق متهم‌کنند که با وجود وسعت یافتن برخی از سرک‎‌ها، بازهم ادحام ترافیک پابرجاست.

از سوی دیگر اداره ترافیک  اطمینان می‌دهند که بخاطر جلوگیری از مشکلات بیشتری ترافیکی، موترهای فاقد اسناد را جمع‌آوری می‌کند و بر اساس قانون ترافیکی و هدایات مقامات مرکزی عمل خواهند کرد.

عدم رعایت قوانین ترافیکی از سوی رانندگان، بی‌توجهی به علایم و چراغ‌های ترافیکی، فعال نبودن چراغ‌های ترافیکی در چهارراهی‌های بزرگ شهر، از جمله عوامل دیگری است که فعالیت اداره ترافیک را به چالش کشیده است.

اما آگاهان امور؛ مشکلات موجود ترافیکی در ولایت هرات را به عدم کنترول و قواعد ترافیکی نیروهای پولیس ترافیک نسبت می‌دهند.

هرات پس از کابل، دومین شهر پرجمعیت افغانستان است که هم اکنون بیش از ۲۰۰ هزار وسایل نقلیه مختلف‌النوع در خیابان‌های این ولایت تردد دارند.

 از این میان ۱۳۰ هزار را موتر‌های شخصی، دست‌کم ۵ هزار تاکسی و نزدیک به ۶۰ هزار سه‌چرخه‌ی باربری و مسافربری تشکیل می‌دهد.

اما تاکنون کدام آماری دقی از وجود موترهای فاقد اسناد که بیشترشان مشهور به “ویشی” است، به‌دلیل ثبت نبودن‌شان در مدیریت ترافیک هرات،  وجود ندارد و می‌توان گفت که تعدادشان اندک هم نیست.

برای دانستن جزییات بیشتر به نسخه صوتی گزارش همکارم قدرت‌الله حمیدی گوش دهید.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد