مسئولان اداره مبارزه با مواد مخدر هرات؛ در یک نشست خبری اعلان کردند که در جریان سال جاری؛ دست‌کم ۴۰۰ تن به‌جرم فروش و انتقال مواد مخدر از سوی پولیس بازداشت شده اند. غلام جیلانی دقیق رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر می‌گوید علاوه بر آن، حدود ۲۰ هزار و ۷۶ کیلوگرام مواد مخدر و […]

مسئولان اداره مبارزه با مواد مخدر هرات؛ در یک نشست خبری اعلان کردند که در جریان سال جاری؛ دست‌کم ۴۰۰ تن به‌جرم فروش و انتقال مواد مخدر از سوی پولیس بازداشت شده اند.

غلام جیلانی دقیق رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر می‌گوید علاوه بر آن، حدود ۲۰ هزار و ۷۶ کیلوگرام مواد مخدر و مواد کمیاوی نیز در جریان سال جاری کشف و حریق شده است.                       .

هم‌چنان مسئولان این اداره می‌گویند پولیس از نزد شماری از این افراد؛ ۲۵ عراده وسیله نقلیه همراه با سه میل سلاح نیز به‌دست آورده است.

با آن‌که آمار دقیق از زمین‌های تحت کشت کوکنار در ولایت هرات وجود ندارد، مسؤلان اداره مبارزه با مواد مخدر هرات می‌‌گویند تنها در ولسوالی‌های اوبه و رباط‌سنگی، حدود ۲۳۰ هزار جریب زمین تحت کشت کوکنار، توسط نیروهای امنیتی از بین برده شده است.

بر اساس گفته‌های مسؤلان اداره مبارزه با مواد مخدر، نگرانی‌ها از کشت مواد مخدر در ولایت هرات کاهش یافته و به ولسوالی‌های شیندند و رباط‌سنگی محدود می‌شود.

اما چالش جدیدی که این اداره را نگران ساخته است، واردات تخم‌های اصلاح شده‌ی مواد مخدر از سایرولایات به هرات است که این تخم‌ها قادر است در جریان سال چندین بار حاصل دهد و باعث افزایش حاصلات مواد مخدر در این ولایت شده است.

اما مسؤلان محلی از برخود قانونی با قاجاق‌بران مواد مخدر و هم‌دستان شان سخن می‌گویند که مقام ولایت هرات در یک‌سال ۳۰ نفر از نیروهای امنیتی هم‌کار با قاچاق‌بران را دستگیر کرده و به پنجه قانون سپرده است.

آمارهای تخمینی نشان می‌دهد که حدود هفتاد هزار معتاد در هرات است که سیزده درصدشان را زنان و هفت درصدشان را کودکان تشکیل می‌دهد.

این در حالی‌ست که حدود ۹۰ درصد مواد مخدر جهان را کشور ما تولید می‌کند و حدود ده درصد از جمعیت کشور یعنی نزدیک به سه میلیون نفر آغشته به مواد مخدر می‌باشند.

گزارشگر: قدرت‌الله حمیدی

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد