چهاردهم قوس برابر است با ۵ دسمبر یا روز جهانی رضاکارانِ عرضه خدمات صحی. اما در هرات در حالی از این روز تجلیل شد که برخی از رضاکاران خواهان آموزش‌های مسلکی بیشتر در این بخش هستند. به گفته مسئولان صحی، دست‌کم ۱۴۰۰ رضا کار در مناطق دور دست ولایت هرات برای مردم و به‌وِیژه مادران، […]

چهاردهم قوس برابر است با ۵ دسمبر یا روز جهانی رضاکارانِ عرضه خدمات صحی. اما در هرات در حالی از این روز تجلیل شد که برخی از رضاکاران خواهان آموزش‌های مسلکی بیشتر در این بخش هستند.

به گفته مسئولان صحی، دست‌کم ۱۴۰۰ رضا کار در مناطق دور دست ولایت هرات برای مردم و به‌وِیژه مادران، خدمات صحی ارایه می‌کنند که حدود پنجاه درصدشان را زنان تشکیل می‌دهند.

رضاکاران مسؤلیت مسؤلیت ارائه معلومات در مورد بیماری‌های ساری و چگونگی انتقال به موقع بیماران به مراکز صحی را به عهده دارند که بیشتر در مناطق دور دست و جاهای‌که مراکز صحی وجود ندارد، فعالیت دارند.

آصف کبیر معاون اداره صحت عامه هرات می‌گوید رضاکاران عرضه خدمات صحی شامل کسانی هستند که نخست آموزش‌های لازم را سپری می‌کنند و به‌صورت داوطلبانه برای خدمت به مردم، در این بخش به فعالیت می‌‌پردازند.

رضاکاران می‌گویند به منظور کاهش میزان مرگ و میر مادران و نوزدان در هنگام ولادت، در ولسوالی‌های دور دست فعالیت می‌کنند، اما برای رسیدن به این هدف گویا به آموزش‌های بیشتری نیاز است که باید صورت بگیرد.

آگاهان امور صحی در هرات، فعالیت رضاکاران عرصه خدمات صحی را در کاهش میزان بیماری‌های گوناگون، و به‌ویژه  در مناطق دور دست موثر می‌دانند.

احمد امیر نژاد کارشناس صحی می‌گوید آگاهی‌دهی رضاکاران باعث می‌شود تا آن‌‌ عده از شهروندان که به خدمات صحی دسترسی  و آگاهی ندارند، در مورد بیماری‌‍‌های گوناگون و به ویژه بیماری‌های ساری، آگاهی حاصل نمایند و خود شان را وقایه نمایند.

بیشتر رضاکاران عرضه خدمات صحی در هرات؛ باشندگان مناطقی هستند که در آن زندگی می‌کنند و مسئولیت آگاهی‌دهی بخش ارایه خدمات صحی را نیز به عهده دارند.

نسخه صوتی در این مورد را از زبان همکارم قدرت‌الله حمیدی شنونده باشید.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد