اول دسامبر برابر است با  روز جهانی ایدز(HIV)، اما در هرات با سه روز تأخیر و به مناسبت روز ایدز، مسؤلان صحی آمار مبتلایان به این بیماری را منتشر کردند که نسبت به‌سال گذشته افزایش یافته است. محمدعارف شهرام رئیس شفاخانه حوزوی و مسئول پروگرام (اچ آی وی) ولایت هرات می‌گوید هم اکنون ۳۸ تن […]

اول دسامبر برابر است با  روز جهانی ایدز(HIV)، اما در هرات با سه روز تأخیر و به مناسبت روز ایدز، مسؤلان صحی آمار مبتلایان به این بیماری را منتشر کردند که نسبت به‌سال گذشته افزایش یافته است.

محمدعارف شهرام رئیس شفاخانه حوزوی و مسئول پروگرام (اچ آی وی) ولایت هرات می‌گوید هم اکنون ۳۸ تن درهرات، به بیماری ایدز مبتلا هستند که سال گذشته تعداد افراد مبتلا به این بیماری به ۳۲ نفر می‌رسید.

بر اساس آمارهای ارائه شده، بیشتر مبتلایان مریضی ایدز در هرات را مردانِ تشکیل می‌دهند که در کشورهای ایران و پاکستان به این بیماری مبتلا شده اند و سپس به هرات بازگشته اند.

محمدعارف شهرام رئیس شفاخانه حوزوی، ولایت هرات را بنابر مهاجرت‌های داخلی و خارجی به‌عنوان آسیب پذیرترین ولایت نسبت به بیماری ایدز یاد می‌کند که بیشتر از سوی کشورهای همسایه تهدید می‌شود.

اما آن‌چه که افراد را به بیماری ایدز مبتلا می‌سازد، مقاربت‌های جنسی نا مشروع، خال‌کوبی بر روی بدن، استفاده از پیچکاری‌های مشترک و مبتلا شدن نوزادان در صورتی‌که مادر به این مریضی دچار باشد.

محمد فیروز سیرت یکی از خدمات‌ دهندگان به افراد مبتلا به ایدز در هرات؛ به این باور است که آگاهی‌دهی، ایجاد مراکز درمانی و مشوره‌دهی برای افراد مبتلا به این بیماری و هم‌چنان رعایت بهداشت می‌تواند تاثیری خوبی بر کاهش آمار بیماران ایدز داشته باشد.

در چند سال گذشته، مراکز درمانی ایدز تنها در کابل و هرات فعال بوده است، اما اکنون در سه ولایت دیگر از جمله بلخ، ننگرهار و خوست نیز فعالیت دارند.

در مجموع ۵۲۲ واقعه در سطح پروگرام ملی کنترول (اچ آی وی) تثبیت شده که از این میان ۷۵ درصد شان را مردان و ۲۵ درصد دیگر را طبقه اناث تشکیل می‌دهند که ۷۷۵ تن از مردان، ۲۰۶ تن از زنان و دست‌کم ۵۶ تن دیگر را اطفال تشکیل می‌دهد که هم اکنون تحت تداوی قرار دارند.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد