دوران تیموریان هرات از درخشان‌‌ترین دوران تمدن کهن سرزمین افغانستان و به‌‌ویژه هرات به‌‌شمار می‌‌‌رود، اما امروز برای نخستین بار نمایشگاه تحت عنوان “آثار هنری عصر تیموریان در سرزمین افغانستان”، روزگار تیموریان برای شهروندان مجسم ساخت. در این نماشگاه حدود ۱۰۶ اثر از مایکل بیری محقق آمریکایی، با همکاری انستیتویت مطالعات افغانستان در آمریکا، به […]

دوران تیموریان هرات از درخشان‌‌ترین دوران تمدن کهن سرزمین افغانستان و به‌‌ویژه هرات به‌‌شمار می‌‌‌رود، اما امروز برای نخستین بار نمایشگاه تحت عنوان “آثار هنری عصر تیموریان در سرزمین افغانستان”، روزگار تیموریان برای شهروندان مجسم ساخت.

در این نماشگاه حدود ۱۰۶ اثر از مایکل بیری محقق آمریکایی، با همکاری انستیتویت مطالعات افغانستان در آمریکا، به نمایش گذاشته شده است که تا سه ماه دیگر به روی بازدیدکنندگان باز می‌باشد.

 

 

آقای بیری می‌گوید تاریخ کهن هرات و دوره تیموریان او را وادار به تحقیق و گردآوی این آثار کرد تا تمدن و فرهنگ افغانستان را که به دنیا زیبایی را هدیه داده بود، دوباره به افغانستان بیاوریم تا فرامواش نشود و هم‌چنان افغانان بدانند که دوستانی در دنیا دارند.

با این‌حال مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات می‌گویند: آثاری که در این نمایشگاه به دید عموم قرار داده شده است، از جمله نقاشی‌های نفیس استاد کماالدین بهزاد است که توسط آقای بیری طی دو‌ ونیم‌سال جمع‌آوری شده است.

آریا رئوفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید آثار این نمایشگاه چگونگی هنرنمایی در عصر تیموریان را بازگو می‌کند.

در همین‌حال  محمد آصف رحیمی والی هرات از مسئولان برگزاری این نمایشگاه می‌خواهد تا آثار به‌نمایش گذاشته شده را در چوکات یک کتاب تحریر و به‌دسترس عموم علاقه‌مندان و محققان در سراسر جهان قرار دهند.

اما قابل یادآوری است که این آثار قرار است در کشورهای گوناگون آمریکایی و اروپایی نیز به نمایش گذاشته شود.

جزییات بیشتر در مورد نخستین نمایشگاه دوران تیموریان از زبان همکارم قدرت‌الله حمیدی شنونده باشید.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد